Huldre - Intet Menneskebarn

Intet Menneskebarn

Genre:Folk metal

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 8,8/10 baseret på 4 stemmer.

Dansk folk metal kender vi bedst som Vanir og Svartsot. Med godt gang i og growlende vokaler. Der er dog kommet en konkurrent på banen, med rene vokaler, og lidt lavere tempo. De kalder sig selv Huldre, og blev dannet i 2006, og har udgivet en demo. Bandmedlemmerne har musikalske baggrunde i alt fra traditionel dansk folkemusik, til black- og dødsmetal. Det har resulteret i deres debutalbum, Intet Menneskebarn, og de er kommet godt fra start.

Albummet starter med "Ulvevinter", som begynder med en smuk violin. Så kommer trommerne, stille og roligt, og til sidst vokalen. Forsangeren har en helt speciel stemme, fordi den ikke er utrolig ren, som man ser med andre kvindelige forsangere, men minder om noget man kunne høre fra en heks eller shaman. Allerede der har vi noget så unikt at det er genialt. Hun ruller dog somme tider på sine "r"er, hvilket gør det lidt sværere at høre hvad hun siger, men det er småting. Violinen er meget fremtrædende, men det påvirker kun musikken positivt. Den giver en smuk udligning til de lidt voldsomme trommer, og det kommer til at lyde super godt. Violinspillet et også lidt anderledes i forhold til mange andre bands med violin. Det går mere langsomt, og er mindre "lalleglad"-agtigt. Det medvirker til deres unikke lyd. Det er tydeligt at høre, at trommerne har sin oprindelse i metal-verdenen. Der bliver somme tider brugt dobbeltpedaler, og når han får lov til at slå sig løs går det også vildt for sig, som det ses i "Skovpolska". Han formår dog at holde sig på samme tempo som de andre, og det går op i en højere enhed. Til sidst skal sangen "Spillemand" nævnes. Det er et instrumentalnummer, som har alt hvad de har at byde på, at fløjte, violin, trommer og det hele (selvfølgelig udover sang)! Det er et lille mesterværk i sig selv, og viser at Huldre er kommet for at blive.

Svartsot og Vanir har i den grad en konkurrent her. Deres forskellige musikalske baggrunde giver dem en unik lyd, som er super fed! De giver den hele armen gennem hele albummet, og får virkelig vist hvad de kan. Er du glad for dansk folk metal er Intet Menneskebarn et must, men hvis du ikke er så meget til growling er de et genialt alternativ til Vanir og Svartsot.

Ulvevinter er albummets første nummer, som giver et godt indtryk af hvad man kan forvente af albummet.

1. Ulvevinter
  2. Trold