Heidra - Sworn to Vengeance

Sworn to Vengeance

Type:EP
Genre:Viking metal
Antal numre:3

Officiel vurdering: 10/10

Heidra er et dansk viking metal band der bruger elementer fra både black, folk og power. Bandet opstod i år 2006 i København og har udgivet to demoer ved navn The Saga (2008) og Northern Tales (2011). Nu har de så, i stedet for endnu en demo, kreeret en EP bestående af tre banebrydende numre.

Heidras nye EP Sworn To Vengeance" indledes med nummeret "Kinsmen". Nummeret indeholder nogle elementer fra power metal, og keyboardet er relativt markant. Sangen afsluttes med en klavermelodi, der er en smule melankolsk, mens lyden af vind kører i baggrunden. Det er meget stemningsfuldt og smukt. Track nr. 2 "Sworn To Vengeance" har en folk metal inspireret keyboardintro, hvor jeg ikke kan undgå at tænke på bands som Finntroll og de gamle Ensiferum plader. Senere kan man egentlig også spotte lidt black metal elementer, selvom de ikke er så gennemtrængende... Udover det er guitarriffs'ne kraftfulde og passer godt til musikken. Igen skaber musikken en episk stemning, som man ikke kan andet end at holde af. Det sidste nummer på EP'en hedder "Where Darkness Dwells" og lægger ud med en stille guitarintro, og senere følges der op med growling, trommer og de resterende instrumenter. Alt imens at keyboardet spiller nogle folk melodier i baggrunden. Melodierne er ret forskellige og prøver forskellige effekter af, og jeg synes da også, at jeg kan spotte noget fløjte og strings halvvejs igennem sangen, samt at der afsluttes med noget der kunne lyde som markant og gennemtrængende harpe. Generelt er EP'en professionelt udarbejdet, og man kan så undre sig over, hvorfor bandet ikke er mere populært, end det er. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at denne EP vil tiltrække en hel del nye fans, og at gamle fans vil være mere end tilfredse. Musikken er varierende og langt fra kedelig. Desuden er det fedt, at musikken både indeholder elementer som growling, rene vokaler samt folk - og power melodier.

Her kan du lytte til nummeret med samme navn som EP'en, Sworn To Vengeance.