Demonical - Chaos Manifesto

Chaos Manifesto

Genre:Melodisk Death Metal

Fugl Fønix vågner…

Som Fugl Føniks er Demonical genopstået af asken efter det tidligere opløste Centifex i 2006 - med et stilskift til følge. Hvor Centifex leverede mere traditionelt dødsmetal, har Demonical valgt den langt mere melodiske vej med minimale afstikkere over i thrash-agtige introer i visse af skæringerne. Der er gået næsten fem år siden deres sidste album: Darkness Unbound, men det virker slet ikke, som om de har glemt, hvordan man leverer kvalitetslyd; faktisk synes jeg, at kvaliteten generelt har fået et nøk op og gør dette album virkelig lytteværdigt. Forsanger Alexander Högbom leverer en virkelig ond growl, som næsten flyver ind i øregangen med de hurtige, melodiske riffs fra både bas og guitar og giver én svært ved ikke at få lyst til at ryste garnet.

Nyt lineup

Chaos Manifesto har fået næsten helt nyt line-up, faktisk er bassist, Martin Schulman, den eneste tilbageværende fra for fem år siden. Bandets størrelse er også vokset således, at der nu er både en rhythm- og en lead guitar, hvilket efter min mening løfter det melodiske til nye højder. Pudsigt nok er det faktisk også kun de to guitarister, der ikke er tidligere medlemmer af Centifex. Trods de store udskiftninger i bandet forstår de at bevare ånden fra tidligere udgivelser. For at understrege deres svenske herkomst har Demonical også valgt at lade os få et enkelt svensksproget track med ”Välkommen Undergång”, som virkelig understreger, at det er Sverige, der har magten, når det kommer til melodisk dødsmetal, og at andre bands virkelig har meget at lære. De flotte guitar-soloer og den tonstunge bas efterlader heller ingen tvivl om, at de virkelig kan deres kram.

Svenskerne hersker over genren

Hele albummet er gennemsyret af god, gedigen, svensk melodisk dødsmetal, når det er bedst. Hvis du er vild med denne genre, så er dette album absolut værd at stifte nærmere bekendtskab med.  Albummet er så alsidigt i sine melodier og tempi, at man ikke bliver træt af at høre på dem. Musikken bliver aldrig ensformig og dette skal faktisk nok anses for en virkelig stor kvalitet, da man dermed oftere får lyst til at hive dem frem fra pladesamlingen og smide dem på afspilleren, end hvis det havde været så mange andre bands i samme genre. Før jeg hørte dette album, kendte jeg ikke bandet ret godt, men jeg vil afgjort holde et godt øje med dem i fremtiden. Jeg anbefaler varmt Chaos Manifesto til enhver fan af melodisk metal-genren, og glæder mig til at høre meget mere fra Demonical i fremtiden.

1. A Void Most Obscure
  2. Towards Greater Gods
  3. Sung To Possess