Deadthrone - Premonition

Premonition

Genre:Metalcore
Spilletid:44:04

Metalcorens mekka

Hvis man er metalfan og finder bare den mindste glæde ved metalcore-genren, må man næsten have boet under en sten for ikke at have lagt mærke til, at Storbritannien har domineret genren i de seneste par år. Bands som Bring Me The Horizon, Architects og While She Sleeps har alle opnået kæmpe succes ved at mixe screams og breakdowns fra metalgenren med mere melodiske og poppede elementer. En blanding som mange fans af de hårdere metalgenrer tager afstand fra. Den har dog alligevel fået sig et publikum, og har formået at fungere som en gateway subgenre, der har vækket den brede offentligheds interesse for metalmusikken. Manchester-bandet Deadthrone, der for nyligt udgav deres debutalbum Premonitions, vil gøre deres for at kunne blive det næste store navn fra de britiske øer, og med deres pop-metalhybrid kan det bestemt heller ikke udelukkes!

Metallisk, melodisk… og poppet

Ved første lyt må jeg dog sige, at jeg blev overrasket over deres lyd og stilart. Trods at jeg havde ladet mig fortælle, at det var et metalcore-band, jeg skulle til at arbejde med, havde jeg andre forventninger til bandet, end hvad jeg blev mødt af. Med et navn som Deadthrone havde jeg en idé om, at bandet ville ligge i den hårdere ende af spektret, og måske have mere tilfælles med Converge og Hatebreed end med Bring Me The Horizon og Asking Alexandria. Med denne forventning blev jeg altså rimeligt overrasket, da albummets første sang “Feel” kom hen over anlægget. En elektronisk samplet stemme var det første, jeg hørte, og i et kort øjeblik sad jeg i et mærkværdigt flashback til første gang, jeg lyttede til Skrillex’ “First of the Year” – dog uden den reggae-inspirerede rytme, der gør sig til kende på det nummer. Trods den elektroniske start gik ”Feel” hurtigt over i et mere klassisk metalcore-mix med screams og clean-singing. Et effektivt mix, der tillader en vildere energi i versene, og som, når det spilles live, giver publikum en bedre mulighed for at synge med i omkvædene. Lige netop dette er Deadthrones stærkeste værdi, for hold da kæft, hvor er de gode til at skrive vokale hooks, der fanger lytteren, og som man allerede ved anden gennemlytning har svært ved ikke at synge med på.

Der er dog mere at komme efter end de effektivt skrevne omkvæd. Bandets guitarspil fortjener i den grad også anerkendelse. Selvom flere lettere stereotype og til tider lidt uinspirerede riffs bestående af 1-3 toner i den dybeste oktav spilbar gør sig til kende, er der stadig meget, der er værd at hæfte sig ved i guitarspillet. For henover dette høres der oftest også en mere følelsesladet og harmonisk leadguitar. Det er heller ikke, fordi guitarspillet her nødvendigvis er synderligt komplekst, men det er i høj grad med til at give numrene den stemning, som musikerne har søgt efter. Det er måske netop denne mere diskante leadguitar, der får Deadthrone til at lyde anderledes end mange af de andre bands i deres genre. Det diskante guitarspil høres ikke kun i de mere stille passager i sangene, men fungerer også glimrende i de mere aggressive og voldsomme melodier. Spillet henover forsangerens screams i sangen “Revival” giver meget tydelige associationer til bands som Born of Osiris, hvilket nok også til dels skyldes det mere etniske skalavalg. Lige netop derfor bryder jeg mig ikke synderligt om blandingen af den mere metalliske metalcore med det mere poppede omkvæd i denne sang, da det etniske præg i versene lyder lidt for malplaceret i forhold til det meget klassiske omkvæd.

Håb forude!

Deadthrone formår altså at skabe et ganske solidt debutalbum med Premonitions. Et album, der trods enkelte fejl og mangler i høj grad stadig formår at lyde spændende og interessant. Albummet passer måske ikke i de garvede metalfans kasse med, hvordan et “rigtigt” metalalbum skal lyde. Men har man intet problem med clean-vokal og velklingende vokal-hooks, er der meget godt at finde på denne udgivelse. Det er vist sikkert at sige, at den britiske metalcore-scene ikke er truet, og at der også er plads til, at nyere bands kan komme med indskud til genren. Det er her, Deadthrone kan komme ind i billedet!

1. Feel
  2. Runaway
  3. Revival