Communic - Conspiracy In Mind

Conspiracy In Mind

/ VME · Udkom

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:57:38
Antal numre:7

Powermetal, siger du? Jeg ved hvad i tænker, men glem alt om ildspyende drager, sneklædte klippetoppe og riddere i rustning. Glem alle disse elementer og tilsæt derimod en ordentlig røvfuld thrash og en masse savklinger. Så har man norske Communic, der netop nu er aktuelle med deres debut album "Conspiracy In Mind", på det tyske gigantlabel, Nuclear Blast.

Første gang jeg stiftede bekendtskab med dette band var til endagsfestivalen Aalborg Rocks i år, hvor Communic var blandt de optrædende bands. Da de først begyndte at spille var jeg med det samme fascineret. Bandet leverede en fantastisk liveoptræden og stod for undertegnedes bedste koncert den dag. Derfor var det en glædelig nyhed at se, at "Conspiracy In Mind" var at finde i en promosending. Og det var bestemt ikke skuffende at høre albummet igennem hjemme i stuen.

Communic spiller en blanding af powermetal og thrash. Fra powermetal har de beholdt de "rene" elementer, såsom noget lyst guitarlir og den lyse skønsang. Og tilsat med tonserelementerne fra thrash bliver det, i hænderne på Communic, til en hamrende fed blanding. På grund af denne blanding, bliver albummet aldrig kedeligt, på trods af albummets spilletid på godt en time, er fordelt på kun 7 numre.

Det eneste minus som jeg vil sætte ved denne norske trio (dog ofte set med danske Peter Jensen på keyboard), er deres tydelige ligheder med Nevermore. Disse ligheder er tit så tydelige at jeg er nødt til at lade karakteren falde lidt. Men man kan jo kun håbe på at Communic på deres næste udgivelse, har fået en mere personlig lyd. Men alt i alt må jeg sgu sige, at dette album sparker en ordentlig omgang røv, og sagtens kan anbefales til alle fans af powermetal og thrash. Ja, endda fans af Nevermore bør tjekke denne skive ud.