Bud Tribe - Eye of the Storm

Eye of the Storm

Genre:NWoBHM

Officiel vurdering: 3/10

Gammel vin på gamle flasker

I 2014 har italienske Bud Tribe 20 års jubilæum, og denne anmelder kan godt have sin tvivl, om det store gennembrud lurer lige om hjørnet for bandet. Eye Of The Storm er blot bandets tredje fuldlængde, og albummet byder på go' gammeldavs heavymetal. Heavymetal-genren bliver bestemt ikke udfordret på dette album og allerede på første nummer, som også er titelnummeret, kan referencerne til Iron Maiden og Judas Priest tydeligt høres. Desværre befinder Bud Tribe sig i den lidt sløje ende af heavymetal-genren rent kvalitetsmæssigt – der forsøges godt nok med lidt mere tyngde på nogle numre samt lidt mere powermetal-inspirerede sange ("Dragon's Lady"), men alt sammen uden den store effekt.

Selv om attituderne og de musikalske virkemidler sikkert er de helt rigtige og vældig oldschool NWOBHM, så fungerer det bare ikke optimalt. Når det er mest uinspireret, er der lidt olle-kolle heavy over Bud Tribe og der er ikke rigtig noget at bide mærke i, når det kommer til melodier og energi – der mangler simpelthen noget dynamik udover gode melodier for at man overhovedet vil klassificere Bud Tribe som levende op til standarden for denne type udgivelse. Heller ikke forsøgene ud i boogie rock/heavy ("Metal Show") og ballader ("Voices (In the Night)"), eller for den sags skyld sange på modersmålet (“La Luna è già…") er på nogen måde vellykkede. Alt i alt er der ikke så meget at komme efter på Eye Of The Storm - dog falder bandet da ikke fuldstændig igennem, når det kommer til produktionen og de musikalske færdigheder, der udvises på albummet.

Titelnummeret fra Eye Of The Storm:

1. Eye of the Storm
  2. Mr. Cypher