Billy Boy In Poison - Perdition [EP]

Perdition [EP]

Type:Demo
Genrer:Metalcore, Hardcore
Antal numre:4

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Københavnske Billy Boy in Poison er her klar med deres tredje EP (den første af dem var ganske vist officielt en demo, men alligevel). Musikken på "Perdition", som den lille, nydeligt digi-pakkede skive hedder, er kort fortalt tung metalcore med et skud dødsmetal-påvirkning, både i energien og i vokalen, der er growl det meste af tiden, dog med lidt råbevokal (à la Unearth eller Neurosis) som afveksling her og der.

B.B.i.P. udmærker sig ved at have masser af fed harmonisk variation i deres guitararbejde. Klangene på åbningsriffet i "Against the Crowd" er så melodiske, at jeg ved første gennemlytning hvert øjeblik forventede at forsanger Bjørn ville bryde ud i ren vokal - men nej: Et homogent aggressivt udtryk binder EP'en sammen, både på den aggressive "Just Behind My Eyes", der åbner med blast-/grindbeat og dødsmetalpræg afløst af thrashet energi à la Unearth og herefter bevæger sig over i nogle stemninger, der får mig til at tænke på Mastodon. De tostemmige guitarriffs i starten og undervejs i "Contaminated" får mig skiftevis til at mindes Chimaira og Nevermore - særligt i deres mest thrashede hjørne, mens "Take Your Life Back" er lige ud af landevejen thrashet metalcore, der kunne være skåret af Unearth på deres "III: In the Eyes of Fire"-album.

Produktionen, leveret af Jeppe Andersson og Jacob Hansen, er topprofessionel og giver musikken det punch, den har brug for. Musikerne spiller tight og medrivende, og det er for mig et godt tegn, når man tænker "øv? Er den allerede færdig?", når cd-afspilleren går i stå. Dog får B.B.i.P. i denne omgang "kun" 8 kranier herfra, da jeg personligt synes at "Contaminated" og "Take Your Life Back" har et lidt for konventionelt klangbillede i forhold til de to første numre. (Hvis jeg vil høre Chimaira eller Unearth, kan jeg jo bare finde deres skiver frem, ikke?) Men ellers vil jeg mægtig gerne høre B.B.i.P. tackle et fuldlængde-album snarest - de har formatet til det, og det ville desuden overraske mig, hvis ikke de var værd at høre live.