Beyond Creation - The Aura

The Aura

Genrer:Death metal, Prog metal

Teknisk ekstrem ekstrem metal

Technical Death forekommer lidt at være det nye sort, og det har givet os nogle spændende udgivelser - og nogle mindre overbevisende. Her kommer fra Canada en ny udgivelse i førstnævnte kategori.

Beyond Creation er dannet 2005 og The Aura er bandets debutplade. Stilen angives at være technical progressive death. The Aura blev oprindeligt udgivet I 2011, men er blevet genudgivet internationalt i 2013. Udgivelsen er blevet tilført et bonus-track i form af en demo-version af et af pladens numre.

Pladen starter godt, men nogle stærke numre, der ærlig talt fik rykket mig noget frem i stolen, for normalt synes jeg, at denne form for metal bliver for meget. Men ikke her; sangskrivningen er god, og musikken er lytteværdig. Faktisk er de første numre i forhold til genren ret ’easy-listening’. Det er i denne sammenhæng ment udpræget positivt. Vokalen er varieret, men efter min smag ikke specielt spændende. Fokus nok mere på musikken – og det er der sådan set heller ikke nogen grund til at være kede af. Teknisk hører Beyond Creation til i den tunge ende.

Tempoet er, som det sig hør og bør, rasende højt, men uden at det vælter balancen i numrene. Desværre holder Beyond Creation i min optik ikke helt niveauet. Faktisk er det, der sker, måske at mere progressive elementer gives mere plads i musikken. Det kan jo i og for sig være udmærket, men for mig mister numrene det ’organiske flow’, som jeg synes styrker de første numre.

Og dermed nærmer vi os det, jeg ser som The Auras svagere sider: Der er ingen tvivl om, at Beyond Creation – med god grund – er tilfredse med deres egen tekniske formåen. Se f.eks. videoen nedenfor. Det giver altid en fare for, at sangskrivningen kommer til at fokusere mere på, hvad der er teknisk muligt, end på hvad der lyder godt. Nu kan man muligvis hævde, at det hænger sammen med lyttetræthed, men jeg synes, at man i produktionen ser tegn på teknisk navlebeskuelse: Generelt er produktionen af The Aura meget ’nøgen’; næsten tysk kunne man måske sige. Det, synes jeg, klæder teknisk veludført musik, men cirka halvt i gennem The Aura synes jeg, at bassens fremtrædende placering i mixet trods alt bliver lidt for meget. Jeg anerkender, at Beyond Creation synes, at bassen lyder fedt – det er jo trods alt kunstnerens prærogativ -, men skal vi høre det, fordi det lyder godt, eller fordi han kan noget fedt med bassen?

I samme dur synes jeg, at teknisk udførelse tager over, så man savner at mærke bandets engagement i musikken på The Aura. Men i min bog er death metal i det hele taget en genre, hvor det kan være lidt svært at finde det oprigtige engagement; dertil er genren trods alt for karikeret for mig. Derfor synes jeg, at man kan se i gennem fingre med, at man ikke kan føle Beyond Creations personlige engagement i musikken. Når jeg er villig til på denne måde i nogen grad at lade nåde gå for ret i forhold til The Aura, så skyldes det også, at sangskrivningen på lange stræk stadig har et fokus på, at det skal lyde godt – og det gør det!

Alt i alt er det ikke noget, der for alvor kan pille ved, at The Aura er en mere end godkendt udgivelse. Det er ikke nyskabende, men så afgjort lytteværdigt…