Beyond The Black - Beyond The Black

Beyond The Black

Genrer:Symfonisk metal, Melodisk Metal

Brugervurdering: 6/10 baseret på 1 stemme.

Lediggang er roden til alt ondt

2020 var på mange måder et ambivalent år for Beyond the Black såvel som fans af bandet. Tyskerne endte med at udskyde deres koncert i Danmark ikke mindre end 4 gange grundet coronarestriktioner, inden de langt om længe kunne byde Pumpehuset op til dans i begyndelsen af november – 2022! Til gengæld var 2020 også året, hvor bandets til dato mest kritikerroste album Horizons opnåede flotte placeringer på flere europæiske albumcharts, herunder tyskernes egen. I hjemlandet blev Beyond the Black nummer 3, en præstation Jennifer Haben og Co. valgte at fejre med særudgivelsen af den akustiske vederstyggelighed W:O:A Acoustic Clash – The Lockdown Session. Primo 2023 er Beyond the Black atter aktuelle, denne gang med gruppens femte udspil, der følger en af rockens mere risikobetonede traditioner.

I Beethovens fodspor

It had been a wonderful evening and what I needed now, to give it the perfect ending, was a little of the Ludwig Van.”

Beethovens dramatiske univers har alle dage virket dragende på excentriske personligheder som Alex DeLarge og hans ”droogs”, der myrder, stjæler og voldtager sig gennem Stanley Kubricks dystopiske mesterværk, A Clockwork Orange. Helt så groteske tilbøjeligheder finder vi trods alt ikke på tyskernes femte album, Beyond the Black, om end betydningen af værket gør sammenligningerne med Beethovens verdensberømte Skæbnesymfoni svære at undlade. Når vi taler om at drage paralleller, finder jeg det ligeledes vanskeligt at få Machine Heads single fra 2016 ”Is There Anybody Out There?” ud af hovedet, der bærer samme titel som åbningsnummeret på nærværende album. Også her møder vi en insisterende ekkoeffekt i introfasen såvel som i mellemstykket. De skæve versefødder og riffdybden giver yderligere associationer, mens den intetsigende to-takts trommen på tyskernes udgivelse trækker lidt i en anden retning. Herfra ophører alle øvrige sammenligninger med amerikanerne, da vi til tonerne af keltisk inspireret folkemusik og backing growl på efterfølgeren ”Reincarnation” bevæger os mere i retning af schweiziske Eluveitie, dog uden helt at ramme Chrigel Glanzmanns notoriske dødshvæsen.

Det keltiske tema går igen på Game of Thrones-insinuerende ”Winter is Coming”, der med sine dystert afstemte piano- og guitarkompositioner samt tilbagevendende skæve versefødder udgør et af skivens mest radiovenlige numre. Det altoverskyggende højdepunkt finder vi dog midtvejs på fængende ”Wide Awake”, hvor Habens henførende stemme i smukt samspil med de akustiske toner tryllebinder sanserne i nummerets samfulde fire minutter. Opmærksomheden fastholdes med den klassiske carpe diem-opfordring, ”Dancing in The Dark”, der adresserer nødvendigheden af at holde hovedet højt i en verden i forfald og leve hver dag, som var den vores sidste. Samtidig ligger der en slet skjult erklæring om tilfredshed med egne karrieremeritter i teksten ’No tomorrow / no regrets’.

Der findes nu heller ingen anledning til fortrydelse, da der bliver sat fuldt blus under niveauet af de tekniske virkemidler på albummets opløbsstrækning. Her udgør ”Raise Your Head” en af de bedre vokaltekniske præstationer med en flot udført vibrato, mens skolepraktikanten i produktionen endelig har trykket ”unmute” på growlen under ”Not In Our Name”, der ender med at fremstå som en af Beyond the Blacks mere vellykkede duetter. Afskedsscenen ”I Remember Dying” afrunder værket på bedste Braveheart-manér til lyden af sækkepiber, mens vokalklang og messende korsang samt det keltiske højland som (flittigt genbrugt!) lydtæppe næsten fortjener en Oscarnominering for den dramaturgiske opsætning.

Skæbnen fortsat i egne hænder

Growlens mangelfulde tydelighed, genanvendelse af de keltiske lydtemaer og Kai Tschierschkys anonyme indsats bag tønderne, er blandt de primære årsager til den udeblivende topkarakter. Tyskernes femte udspil opleves derudover velpoleret og velproduceret, uden der dog er tale om nogen form for revolution. Alligevel bliver Beyond the Black aldrig ”endnu et album i rækken.” Når man sætter eget navn på en udgivelse, sætter man uanset intensionen også en karrieredefinerende proces af i gang. I flæng kan nævnes Metallica, Halestorm og Rammstein, der alle har ændret status eller karakter i fanscenens kollektive bevidsthed efter respektive, selvbetitlede udgivelser. Der findes med andre ord ikke en fast formular for hvornår, eller om, sådant et træk overhovedet bør foretages. Svaret varierer i sagens natur alt efter, hvad man som band vil med en sådan udgivelse, hvornår i karriereforløbet, den slippes løs og måske allervigtigst, hvordan bandet agerer efterfølgende. Beyond the Blacks videre skæbne afhænger derfor i høj grad af dispositionerne på næste album. Alea iacta est – terningerne er kastet…!

1. Is There Anybody Out There
  2. Reincarnation
  3. Free Me