Arroganz - kaos.kult.kreation

kaos.kult.kreation

Genrer:Black metal, Death metal

Smagfuld blackened death metal, som kombinerer melodi og ondskab

kaos.kult.kreation er det andet album fra det tyske band Arroganz, og denne skive er en lektion i, at musik sagtens kan være melodisk og ekstrem på samme tid.

Musikken har rod i en lettere primitiv dødsmetal, der til tider grænser til at være thrash eller dødsthrash. De simple riffs er yderst effektive og rocker ganske hårdt. Men kaos.kult.kreation er meget mere end blot en omgang primitiv retro dødsmetal. Den tyske trio trækker i høj grad på black-metallens æstetik, hvilket specielt kommer til overfladen i form af intense akkorder og mørke harmonier (her er måske lidt inspiration fra depressiv black metal), og der dukker da også nog'e blastbeats med dertilhørende primitive riffs op. Jeg må sige, at Arroganz' måde at kombinere black metal og death metal på fungerer fortrineligt. Og så gør det bestemt ikke skade, at de også har passager, som er mere ovre i noget black-thrash, med, og, som en ekstra bonus oven i hatten, så forkæles lytteren da også med tunge doom-sektioner. Titelnummeret "kaos.kult.kreation" og "Crush their Temple" er gode eksempler på, hvordan Arroganz får død, thrash, black og doom til at gå op i en højere enhed af mørke og ondskab.

Et ekstra element er som sagt melodi. Her skal det nævnes, at vi ikke taler melodi i samme forstand, som man forbinder med svensk melodød. Det melodiske aspekt af Arroganz' musik - i hvert fald på denne skive - opstår i bandets brug af melankolske harmonier og riffs, der til tider næsten er rockede.

Vokalen er harsk og består udelukkende af growls, der nogle gange ikke er så kraftige, som de kunne være, men som for det meste holder ret godt. Produktionen er faktisk ret veldefineret, forstået sådan at man har valgt dødsmetallens generelle præference for professionel produktion fremfor den skraldede lo-fi-produktion, der ofte forbindes med black metal. Personligt synes jeg, at dette er en meget god strategi, da man således kan høre de fleste detaljer.

Er man til melodisk dødsmetal og melodisk black metal, så må Arroganz' blanding af de to universer bestemt være noget, som man burde tjekke ud.

Arroganz kreerer kaos på kult-måden i skivens titelnummer kaos.kult.kreation:

1. Blood Ceremony