Agnostic Front - The American Dream Died

The American Dream Died

Genrer:Hardcore, Heavy Metal
Spilletid:27.51
Antal numre:16

Koralbryllup i New York

Ser man bort fra en mindre pause mellem ’93 og ’97, har New Yorkerne i Agnostic Front koralbryllup i år, og at markere 35 år i hardcore/metal-branchen med endnu et album i samme genre ligger vel i bund og grund lige til højrebenet. Mindst 21 bandmedlemmer har i løbet af årene været inde og vende foruden det nuværende line up, og med nu 11 officielle albums i bagkataloget samt et hav af EP’er, videoer, live albums og DVD-udgivelser er det – uanfægtet ens personlige holdning til bandet – mere end svært ikke at anerkende både deres berettigelse indenfor genren og musikalske indflydelse.

Det er derfor ikke uden stor respekt og en vis mængde ærefrygt, at jeg giver mig i kast med at anmelde bandets ellevte album, The American Dream Died, der udkom på Nuclear Blast Records dette forår. Personligt har jeg nemlig aldrig været den helt store fan af især forsanger Roger Mirets karakteristiske sangteknik, men deres vedvarende fanskare er ikke just kendt for deres tilbageholdenhed, og det samme gælder for så vidt bandet selv og de mange vilde historier, der florerer om dem.

Genretypisk nationskritik og en lille smule gammelfar-nostalgi

Heldigvis er der, trods min personlige holdning til vokalen, masser at glæde sig over på dette album, og min frygt for at komme til at træde en flok kronragede die hard fans over tæerne synes heldigvis ubegrundet. Agnostic Front lægger på The American Dream Died ud med en længere intro, der i bedste AF-stil rakker hårdt ned på den amerikanske regering, og i forlængelse heraf bliver titelnummeret ”The American Dream Died” skudt i gang, og så er stilen ligesom lagt.

Det er lige på og hårdt, og der er sgu ikke megen slinger i valsen hos de fem aldrende nationskritikere, der heldigvis stadig har masser at brokke sig over den dag i dag. ”Police Violence”, ”Enough Is Enough”, ”I Can’t Relate” og ”Social Justice”, der alle er at finde på The American Dream Died siger umiddelbart det hele, men selv om den negative punk-attitude er konstant dominerende, kan man på albummet også fornemme et lidtmere modent syn på verden. ”Old New York” er eksempelvis en sang om, hvordan New York City har ændret sig, selvfølgelig til det værre, men helt personligt skaber det for mig også associationer til et stereotypt plejehjem, hvor alle beboerne synes enige om, at græsset bare var grønnere engang for længe siden. Lidt ironisk kunne man måske ovenikøbet kalde det, for det var jo ikke fordi, Agnostic Front brokkede sig mindre i de gamle dage.

Vaskeægte hardcore med plads til den gode melodi

Agnostic Front er i bund og grund et vaskeægte hardcore band, men modsat andre grupper fra samme tid (Dirty Rotten Imbeciles, Cryptic Slaughter m.fl.) har deres implementering af eksempelvis thrash-genren i høj grad båret frugt. Der er stadig masser af uptempo punk at spore, men de til tider tungere metalriffs og mere tekniske guitarfigurer skaber god variation på albummet, og det er tydeligt, at Agnostic Front trods deres oprindelige musiske rødder også finder stor tilfredsstillelse i at skrive en iørefaldende sang med et godt omkvæd og tilsvarende stærke hooklines.

Og netop variationen og de, for den største del af albummet, stærke og iørefaldende sange gør, at jeg sender The American Dream Died afsted med hele otte kranier, og selv om 35 år mere i Agnostic Fronts samfundskritiske selskab sandsynligvis ikke bliver en realitet, tror jeg langt fra, at bandet har bekæmpet den sidste politiker. Og heldigvis for det!

1. Intro
  2. The American Dream Died
  3. Police Violence