Afsky - Ofte jeg drømmer mig død

Ofte jeg drømmer mig død

Genre:Black metal
Antal numre:6

Brugervurdering: 7,8/10 baseret på 4 stemmer.

Gamle digtere og blackmetal

Ole Luk har i en årrække været en af de mest toneangivende kunstnere på den fremadstormende danske black metal-scene. Med sit soloprojekt Afsky, og ikke mindst med gruppen Solbrud, står han bag flere af genrens mest markante udgivelser her til lands, og nu er han klar med sit andet fuldlængdealbum fra Afsky, Ofte jeg drømmer mig død. Det er et album, der benytter tekster af gamle danske digtere som H.C. Andersen, Emil Aarestrup og ikke mindst Jeppe Aakjær til at fortælle historier om ’den lille mand’, hvis lod det er at måtte slide og slæbe for andre gennem hele sit utaknemmelige og alt for korte liv. Det tema illustreres næppe bedre end med coverets gengivelse af H.A. Bredekildes berømte maleri, ’Udslidt’, der viser en gammel, nedslidt landarbejder, der er faldet om på herremandens mark. Knælende ved siden af ham sidder en kvinde, der ikke kan gøre andet end at skrige sin fortvivlelse og magtesløshed ud. Et utroligt stærkt billede og et ambitiøst valg som pladecover, for det stiller store krav til indholdet på Ofte jeg drømmer mig død at skulle leve op til de følelser, ’Udslidt’ fremkalder.

Bondeoprør og nørderi

Albummet starter med en stille akustisk, guitar, en sørgmodig cello og brusende vand, men snart forstyrres idyllen af først et blastbeat, der næsten umærkeligt sniger sig ind på lytteren, og derefter et summende black metal-riff, der efterhånden overtager kontrollen helt. En fantastisk og næsten Orm’sk start, der indikerer, at medlemmer af den lille, men utrolig kreative, danske black-scene heldigvis inspirerer hinanden på kryds og tværs. Men introen på ”Altid Veltilfreds” vidner også om, at Ole Luk har sat sig for at udsætte, og dermed bryde, illusionen om den lykkelige landidyl i ”gamle dage” for en brutal omgang reality check, black metal-style.

Der er mange højdepunkter på dette velproducerede album, som benytter et lydbillede, der hænger knap så meget fast i lyden af Norge fra 90’erene som Afskys tidligere udspil. ”Tyende Sang” (med en smuk tekst af Jeppe Aakjær, der opfordrer datidens landarbejdere og tjenestefolk til oprør) genbruger i starten afslutningsriffet fra ”Altid Veltilfreds”, og det er et trick, der benyttes flere gange på Ofte jeg drømmer mig død. Introriffet på ”Tyende Sang” gentages med en lille, elegant variation på ”Bondeplage”, og små melodistumper og riffs dukker op i ny forklædning rundt omkring. Det er guf for musiknørder, men skaber også en kontinuitet, man ellers mest kender fra den progressive rock.

De fleste sange er 7-8 minutter lange, men dog stadig kortere og mere stramt arrangeret, end vi kender det fra Solbrud, og det fungerer for det meste perfekt. Dog fremstår ”Stemninger” mest som nogle brudstykker, nærmest fragmenterede ideer, der selvstændigt lyder fantastiske, men som ikke hænger specielt godt sammen. Afslutningen på sidste nummer ”Angst” byder igen på akustisk guitar og en næsten jazzet bas, der suppleres af flere lyde fra naturen. Ikke bare er ringen dermed sluttet i forhold til starten af albummet, men den fuglekvidder, der slutter pladen af, fungerer som et vidnesbyrd om, at naturen og kærligheden alligevel har en chance midt i al elendigheden. En smukkere afslutning på en virkelig vellykket plade kan man næsten ikke bede om.

Langt mere end bare nostalgi

Folkemusik har både musikalsk og tematisk inficeret heavy metal stort set fra begyndelsen for over 50 år siden. Ofte er resultatet rendyrket nostalgi og pladderromantik, men det forfalder Afsky aldrig til her på Ofte jeg drømmer mig død, for her blandes på fornem vis digte fra 1800-tallet med tidløs sortmetal. Sammen med Ole Luks forpinte vokal bruges nostalgien derimod først og fremmest til at fremmane stemninger og gøre opmærksom på verdens uretfærdigheder, og det langt mere overbevisende end eksempelvis vores hykleriske politikere formår. Og det lykkes dermed Afsky aldeles overbevisende at leve op til de forventninger, coveret på Ofte jeg drømmer mig død skabte. Fremragende.

Køb LPer med AFSKY på Metalvinyl.dk - Følg blot linket HER

1. Altid Veltilfreds
  2. Tyende Sang