Unseen Faith by Nikolaj Bransholm
Unseen Faith by Nikolaj Bransholm · Se flere billeder i galleriet

Unseen Faith, Cabal og Livløs

Radar, Aarhus C

Udgivelsen af Unseen Faiths ventede debutalbum kulminerede i et brag af en release fest på Radar i Aarhus. Alle var inviteret, da arrangementet var gratis, og man kunne selvfølgelig frygte, at der var kommet en masse mennesker til glosuppe, men det var ikke tilfældet. De intime og mørke rammer var fyldt til bristepunktet med et energisk og veloplagt publikum. Med sig denne aften havde Unseen Faith taget vennerne fra lokale LIVLØS og københavnske CABAL. Et perfekt match på papiret, som viste sig at holde stik. Men vigtigst af alt var det en fejring af, at Unseen Faith endelig kunne give slip på den lange studieproces og slå sig løs som liveband – og løs, det gik det!

CABAL

CABAL by Nikolaj Bransholm

Kulten leverede

CABAL var annonceret til at gå på kl. 20, men de lod folk vente små 20 minutter, inden røgkanonerne blev skudt af, og lyset blev dæmpet, så bandet kun var silhuetter at se på den lille jordnære scene. Om det skyldes, at de havde fået mere tid, end de kunne fylde ud, eller hvad det var, det vides ikke, men da de gik på, glemte man alt om tid og sted. Radar var med dette fremmøde, som efter sigende talte 330 mennesker, som skabt til et band som CABAL, og smilet på forsanger Andreas’ læber understregede dette.

Bandet finder selv deres egen genre udefinerbar, men der var ingen tvivl om, at de er det perfekte match til et band som Unseen Faith. De bevæger sig i samme boldgade, men er stadig to forskellige ting. I forhold til LIVLØS er de et stykke vej fra hinanden rent genremæssigt. Det var også tydeligt at se på nogle af de fremmødte, at det var LIVLØS, de blandt andet var kommet for at se – betragtet ud fra deres LIVLØS-t-shirts og sammenbidte smil til tonerne af CABAL. Bandet taler ikke fra scenen, men lever sig ind i deres mørke og dystre show, som efterhånden er ved at blive en kedelig kliché – her snakker jeg om masser af røg og dæmpet belysning. Det bliver brugt ufatteligt meget, og det kan til tider være røvsygt at forsøge at finde hoved og hale i noget som helst, når man ikke kan se en hånd for sig af bare røg og rødt lys. Skulle nogle enkelte bands dog have lov til at sætte sig på denne formel, er det helt klart et band som CABAL, som jeg ikke kunne forestille mig at betragte på en oplyst scene. Det passer ikke ind i deres univers. Det, de har gang i, er med andre ord lige, som det skal være.

Der blev moshet, crowdsurfet og headbanget helt ned i gulvbrædderne. Gulvet blev endda taget i brug af bandet. Dog kun af Andreas, som bevægede sig ned til det moshende publikum, mens bandet – fornuftigt nok – forblev på scenen og sendte tunge breakdowns ud i lokalet. En lille gæstevokal blev det også til fra Unseen Faiths Alexander. Det blev primært til numre fra deres seneste og fremragende EP, hvor specielt ”Purge” og ”Innocent Blood” fik jorden til at skælve. Bandet kan forhåbentlig også snart udsende deres debutalbum og med det lidt flere sange. Det eneste, jeg sådan rigtig savnede, var lidt variation i deres sæt. Ellers var det en ganske fortræffelig koncert.

7/10

LIVLØS

LIVLØS by Nikolaj Bransholm

Nyt, nyt, nyt

Kl. 21 sharp gik LIVLØS på scenen på ren hjemmebane. Lyset var blevet skruet op, men kun en smule. Hvor CABAL leverede tunge toner, leverede LIVLØS energi, vildskab og eminent groovy død. Det, som var rigtig interessant ved bandets sæt denne aften, var, at det primært bestod af sange fra deres kommende debutalbum. De lagde ud med, hvad der efterhånden må betegnes som en klassiker i bandets sæt, nemlig ”Sheets” fra deres EP. Det er virkelig også et nummer, som kan få skub i folk – dels fordi, at de kender den, men også fordi, at den virkelig opfordrer til, at man flytter fødderne på gulvet. Med forsanger Simon Olsen helt nede i hovedet på folk og et taktfast band, som bare headbanger og bevæger sig rundt på scenen, sidder den lige i skabet. Al den energi, som bandet sendte udover scenen, fik de tilbage i samme omfang fra publikum. Og må jeg igen tilføje: Hold nu kæft, hvor var stemningen fantastisk! Der blev sågar lavet adskillige forsøg på stagedives fra den lille scene. Nogle mere vellykkede end andre, men det understreger bare, hvor tændte folk var.

Som skrevet før blev der gjort plads til en masse nye sange, hvilket jo er en naturlig ting, når man har et nyt album undervejs. De sange skulle naturligvis prøves af, og det var utrolig forfriskende. Mit indtryk af LIVLØS fra de koncerter, jeg har set med dem, er, at de spiller utrolig tight. Det gjorde de også denne aften. Selvom der var nogle svipsere hist og her, var det overordnede indtryk stadig rigtig godt.

LIVLØS og publikum leverede i den grad, og det hele sluttede med nummeret ”Passenger” og signaturen i form af en ”wall of death”. Hvornår deres debutalbum udkommer, vides endnu ikke, men med det, som de præsterede denne aften, er der noget rigtig interessant i vente. De nye numre, som vi fik serveret denne aften, var ”The Sleepless”, ”Before the Flood”, ”Into Beyond” og ”Sickest of Seeds”.

8/10

Unseen Faith

Unseen Faith by Nikolaj Bransholm

Ingen tvivl om troen på Unseen Faith

Værterne for denne aften skulle nu indtage scenen – en ting, som de efter eget udsagn havde glædet sig enormt meget til. Ikke kun på denne aften, men generelt. For de har det sidste lange stykke tid måttet sige nej til mange jobs for at fokusere på deres debutalbum. Nu var dagen kommet, hvor albummet skulle deles med resten af Danmark – ja, resten af verden, for den sags skyld. For Unseen Faith har kvaliteten og potentialet til at erobre den internationale deathcore-scene – en scene, som nærmest er en niche her i DK, men som er stor i lande som Tyskland og USA. Og der var ingen tvivl at spore i troen på Unseen Faith denne aften.

”Nu bliver det sejt!”, blev der råbt fra lokalet. Med de ord gik bandet på scenen til introen ”Interlude” fra deres Waver efterfulgt af ”Anchor Me”. Tungt og modbydeligt – også en smule for tungt i forhold til, hvad bassist Christians bas kunne lege med på. Remmen gik løs, og der måtte fumles med noget gaffatape, før den igen gad lege med. ”Det forbandede lort” – som han måtte have tænkt – blev holdt på plads, og deres overbevisende, energiske og flotte visuelle show kunne fortsætte. Der var nemlig meget, der skulle stå sin prøve for første gang denne aften. Ikke nok med, at en masse af de nye numre skulle prøves af, og at det var deres længste sæt til dato, så var der også spenderet en masse på en rigtig flot lysopsætning, som virkelig bare var prikken over i’et.

Numrene ”Tree” og ”Lost World” fik det hele til at eksplodere og understregede, for gud ved hvilken gang, hvor fantastisk stemningen var denne aften. Helt igennem gennemført fra start til slut. Folk og flasker fløj til alle sider i de intense pits, som opstod gang på gang på det lille gulv foran scenen. Alle blev også takket fra scenen af bandets forsanger, Alexander, men her skulle rettes en kæmpe tak i retning mod Unseen Faith, for de leverede en fabelagtig koncert. De har i den grad også udsendt et super godt album, som med tiden nok skal få sat Danmark på verdenskortet over denne genre. Danmark virkede i hvert fald klar på deathcore denne aften, men i det store hele er Danmark nok for småt. Så til udlandet med jer, og så kan vi andre sige ”hvad sagde jeg” og kippe med det danske flag, når det store udland har fået øjnene op for jer. Måske er genren så småt ved at vokse i DK? Men indtil da skal grænserne overskrides.

Det blev til et par numre fra EP’en Yokebreaker, og aftenen sluttede af med ”Dystopia”, hvor Benjamin fra White Flag Harmonies fik lov at skråle med på den sidste del af nummeret. Ekstranummer? Efter et sæt på 45 minutter? Det er måske for meget af det gode, men nej, det blev der sgu også plads til. Stor aften – både for Unseen Faith, deathcore og Dannevang.

9/10