20 Sleazy Years

Midnight (US)

Pumpehuset, København V

Hellripper og Midnight gik amok i Pumpehuset!

Lige siden jeg udgav min anmeldelse af Hellrippers nyeste album, Warlocks Grim & Withered Hags, har jeg ønsket at se disse numre fremført live – og sørme om ikke dette skulle ske her til aften. Men Hellripper er ikke helt store nok til at kunne headline, så de unge skotter har slået pjalterne sammen med Midnight, der fejrer sit 20-års jubilæum i år.

Hellripper

Hellripper

Hellripper er den unge skotske fyr James McBains hjertebarn, og han har siden 2014 udgivet intet mindre end tre album – ergo er han også en travl herre. Det nyeste album viste sig at være intet mindre end eminent med perfekte numre som “The Nuclelavee”, “I, The Deceiver” og “Warlocks Grim & Withered Hags”. Der er som sådan intet nyt eller banebrydende over McBains musik, det er kulsort thrash, som morfar kan lide det, med både attitude, bid og guitarsoli af den gamle skole. Ergo helt perfekt party-uartig musik, som byder op til dans og fadøl ad libitum.

KL 21.00 gik James og hans lejesvende på den lille scene i Pumpehuset, og fra første sekund var der fest. Bandet spillede, som skrev vi 1986, med charme, selvtillid og lækkert hår – samt obligatoriske skinny jeans, hvide Vans og Flying V-guitarer af mærket Jackson. Der var retro, og det var fedt! At sætlisten så kun indeholdt ét enkelt nummer fra den nye plade, og at bandet kun fik sølle 30 minutter er dog to fakta, jeg aldrig kommer til at forstå. Men det til trods, så leverede Hellripper en absurd professionel koncert, hvor tempoet kun steg – jeg fornemmer, at denne aften vil efterlade mange ømme nakker, for min egen værkede allerede.

Jeg var så heldig at fange James efter koncerten, og han afslørede, at de vender tilbage til Pumpehuset til februar, denne gang ovenpå. Men der har de også kun fået 30 minutter, og om man skal forvente flere numre fra Warlocks Grim …, kunne han ikke løfte sløret for. Men allerede nu bør du sørge for, at din februar er ledig, for Hellripper er weltklasse.

9/10

Midnight

Midnight

Hvis Queensryche er den tænkende mand metal, må Midnight være den liderlige mands metal. De amerikanske liderbukse-blackere Midnight må være helt pjattede med Danmark. Det er kun en lille uge siden, bandet spillede på Metal Magic, og sidste år var de at finde på Copenhells line up. Aftenens koncert var en del af bandets 20-års jubilæums turné, og Athenar og hans maskerede kumpaner var da også i seriøst hopla. En skam, hvem end der så skulle sørge for, at mikrofonern, at mikrofonerne virkede til koncerten, var gået i koma eller faldet død om. For selv om instrumenterne gik klart igennem og lød fremragende, var det først på de sidste numre, man rent faktisk kunne høre, hvad i alverden Athenar egentlig sang.

Ganske vist handler 90 % af bandets lyrik om satanisk sodomi, så det var jo ikke, fordi man gik glip af de mest bevingede ord, men træls var det da. Bandets sætliste bar præg af især det ældre materiale, og vi fik kun et enkelt nummer fra den nyeste plade, hvilket var en skam.

Men trods diverse problemer med lyd, så leverede Midnight en særdeles fremragende koncert med masser af følelse, indlevelse og en generel ageren, man kun så hos de store stjerner tilbage i 1970’erne og 1980’erne, men det er jo også der, Midnight har hentet sin primære inspiration – så det giver jo mening på alle måder – og vigtigst af alt, så sked publikum på den manglende vokal, de skulle bare bede om et stykke med Midnight! Der blev headbanget, moshet og stagedivet igennem hele koncerten, selvom den også var til den korte side.

8/10