Marduk og Grave

VoxHall, Aarhus C

Officiel vurdering: 10/10

En kold nat med Marduk

Sverige har en bred scene af alt indenfor metal. Både Dødsmetal bands som Grave, Dismember, og Entombed. Deres Black Metal scene har dog også været spirende i de sidste 20 år med bands som Dark Funeral, Dissection og Waitain. Dog det mest populære og kontroversielle band af alle af dem har været Marduk, som jeg nu endelig fik lov til at se på Voxhall i aften. Det har været hele 3 år siden at Marduk sidst gæstede Danmark og de var bookede til at spille på Aalborg Metal Festival sidste år men men aflyste dog hele Serpent Sermon turen. Men nu var endelig tid til at opleve det mest blasfemiske band i verdenen.

Critical Solution

Det første band på scenen i aften var Thrash bandet Critical Solution. På deres cd covers i Merchandise boden lignede de nogle gamle Nuclear Assault covers. Bandet gik på scenen med deres trommeslager klædt ud som dødens sendebud, og efter kort tid kom bandet på scenen. Deres musik var stærkt indspireret af Metallica og Testament. De lød lige lovlig meget indspireret af deres idoler, og det blev virkelig kedeligt. Det eneste som manglede under koncerten var lige at forsangeren lave en James Hetfield og råbe " Yeaaaah " og det skete så også. Det var lidt halv pinligt at de var virkelig uoriginale og så lige at lave et cover af Misfits, og så lige af Mercyful Fate også, og begge bands er Metallicas store inspirationer. Det var noget af en sølle start på aftenen. Critical Solution vidste et godt potentiale for et Metallica cover band.

2/10

Valkyrja

Efter en øl og en smøg gik jeg indenfor igen. Nu var det, det svenske Black Metal band Valkyrjas tur til at vise at de kunne dræbe os alle sammen. Bandet kom ud på scenen uden at sige et ord. De begyndte og spille, og der blev pludselig meget koldt inde i salen. Bandet skreg og smadrede igennem det hele med deres onde black metal. Deres image var ret brutalt, med det sædvanlige corpsepaint. Men de havde både blod i ansigtet og knogler hængende fra deres bælter. Lyden var lidt dårlig desværre i den side hvor jeg stod under koncerten, men det var stadig en virkelig genial koncert. Bandet sagde intet under hele koncerten, og gik fra scenen uden af sige noget. Mere er der heller ikke at sige end det. Det var ondt, koldt og fedt.

8/10

Death Wolf

Det tredje band på scenen i aften var Death Wolf. En af mine venner beskrev det som Heavy Metal blandet sammen med noget Crust Punk. De gik på med det mest normale image af elle band som gik på i løbet af aftenen. Det specielle ved Death Wolf var at Morgan, guitarist i Marduk spiller bas hos dem. Det var en hurtigt start, og der var meget få langsomme øjeblikke under koncerten. Bandet var ultra tight, og et ekstra djævletegn til trommeslageren som vidste os tricks med trommestikkerne. Lyden var meget god under koncerten, i forhold til Valkyrja. Det var en god afslutning på opvarmningen, og nu var det endelig blevet tid til de sidste to hovednavne.

6/10

Grave

Jeg var en af de personer som havde glædet sig utrolig meget til at se Grave på Copenhell. Men tusind tak for at vejrguderne vælger at sende et skybrud under deres koncert, og det ødelagde oplevelsen for mange. Jeg placerede mig helt foran og ventede på at Ola Lindgrens legendariske band ville levere en god koncert. Til introen af "Dystopia" fra deres seneste fuldlængde Endless Procession Of Souls, og lavede hovedspring direkte ind i nummeret " Amongst The Marble And The Dead " og det kørte bare derud af. Dog var der lidt problemer med vokalen i starten af koncerten, og før det var der et par problemer med guitaren som først var i orden efter et par numre. Men vokalen blev hurtigt fikset under koncerten. De spillede en masse materiale både nyt og gammelt. Numre som " Still Hating life, Turning Black, Souless og titel nummeret på den nye EP Morbid Ascent " gik direkte ind hos publikum. Ola Lindgren viste i 2002 da han udgav Back From The Grave, at Grave er tilbage fra de døde, og alle dem som tvivler deres musik vil ende i graven. Bandet sluttede af med deres nok mest populære nummer " Into The Grave " og det bød massiv headbanging af alle i publikum. Det var alle de 6 måneders vente tid værd, at endelig at se Grave live hvor det ikke bliver afbrudt af regnvejr. Men lige pludselig blev det koldt inde i salen, fordi at bagved scenen stod Marduk og gik på lige om lidt.

9/10

Marduk

En ubehagelig ambient lyd kørte over højtalerne imens lydmændene lavede lydprøve. Lyden af bomber som falder ned mod jorden og ødelægger alt i sin vej. For det var Marduk kommet for at gøre. Bandet gik på uden at smil på læben, og begyndte at spille. Efter noget tid kom Mortuus, bandets frygtede forsanger ud på scenen. Bandet havde dedikeret denne turné til at spille pladen Panzer Division Marduk pladen i dens helhed i den ene halvdel af showet og den anden halvdel var Those Of Unlight. Bandet spillede dog ikke nogle af mine favorit sange som " Throne Of Rats, Hangman Of Prauge, og Souls For Belial " men det tænkte jeg ikke så meget over. Bandet spillede ekstremt tight, med deres lejesvend bag trommerne, da deres trommeslager havde rygproblemer. Man følte sig fuldstændig grebet med af stemningen af musikken og atmosfæren på Voxhall. Det var en kold fornemmelse af død som fyldte lokalet i aften, og at vi alle sammen var ynkelige i Mortuus's øjne, da han nedstirrede alle under koncerten. Jeg kan med sikkerhed sige Marduk spillede nok den bedste black metal koncert jeg nogensinde har været til. Det var det ultimative ondskab publikum fik smidt i fjæset, og det var de fuldstændig ligeglade med.

10/10

Det var en aften med meget oppe og nedture med bandsene. Lyden var ikke helt i top under koncerterne, men det ødelagde heldigvis ikke oplevelsen. Marduk beviste at de er kongerne af svensk Black Metal og de har tænkt sig at være det i lang tid. Det var en fornøjelse at tilbringe en aften på Voxhall med disse 2 fantastiske bands fra Sverige, så de er mere end velkommende til at besøge Danmark igen snart!