Firewind @ Rolf Meldgaard
Firewind @ Rolf Meldgaard · Se flere billeder i galleriet

Jailbreak 2024 - Firewind

Fængslet, Horsens

-

Klar til guitarfræs og power

Kvart over tre stod der powermetal på programmet i form af græske Firewind, der siden 2020 har haft Herbie Langhans med som sanger. Det var dog ikke det sidste, vi så til ham, for tyskeren også var med som gæstevokalist hos Avantasia senere på dagen. Og i kombination med den veloplagte guitarguru Gus G. var der absolut intet, der kunne stå i vejen for en episk og velafstemt optræden.

Firewind @ Rolf Meldgaard

Danmark er hovedstaden i Sverige

Bandet beviste deres kunnen allerede fra første sang, “Salvation Day”, som er åbningsnummeret på gruppens nyeste udspil, Stand United, hvor Langhans’ energiske vokal gik tydeligt igennem, og bandet fik sparket powermetal-festen i gang. Det var dog ikke kun Langhans, der fik brugt stemmebåndene; også publikum blev opfordret til at synge med under “Destination Forever” udgivet på Between Heaven and Hell i 2002. Mellem de syng-med-venlige passager shreddede Gus G. løs på sin forsvarsløse guitar og bidrog sammen med Petros Christo på bas og Jo Nunez på trommer til et massivt og medrivende lydbillede, Dette nummer dannede en perfekt overgang til næste høj-intensitets-nummer, “I Am the Anger”, hvor Gus G. ligeledes brillerede på guitar og med overskud og præcision leverede en guitarsolo, der var det reneste øreguf. Da stemmerne var blevet varmet op, blev det tid til en svingom, da Langhans spurgte: “Do you want to dance?”. Hvis der er én ting, som metalhoveder i hvert fald vil, så er det at danse – især til middelmådige popnumre i en revideret metaludgave. Og det var lige det, de gjorde til tiende nummer, “Maniac” fra filmen Flashdance, der efter min mening sagtens kunne have været slettet fra sætlisten. Man kunne tydeligt mærke på Firewind, at de var opsatte på at give folk en god oplevelse, og det lykkedes også et langt stykke ad vejen. Det var dog ikke just kronen på værket, at Gus G. som afslutning af deres sæt sagde “Tack så mycket” – men points for effort.

Firewind @ Rolf Meldgaard

They’ll be back

Bandet vil vende tilbage til Danmark – nærmere betegnet Gimle – den 20. september sammen med de finske powermetal-giganter Sonata Arctica samt Tungsten og Serious Black, så de fans, der ikke fik nok, får mulighed for at gense dem, mens andre interesserede skal se at få købt sig en billet, da det virkelig kan betale sig.

Firewind @ Rolf Meldgaard

Sætliste:

1. Salvation Day