Avantasia @ Lykke Nielsen
Avantasia @ Lykke Nielsen · Se flere billeder i galleriet

Jailbreak 2024 - Avantasia

Fængslet, Horsens

-

Et møde, der lod vente på sig

I 2022, da vi i forbindelse med udgivelsen af Avantasias 9. studiealbum, A Paranormal Evening with the Moonflower Society, interviewede selveste Tobias Sammet, sagde han: “Jeg ved ikke, hvorfor vi ikke har spillet i Danmark med Avantasia før [...]. Det er ved at være på tide. COPENHELL eller noget andet, et eller andet sted skal Avantasia starte i Danmark. Det håber jeg …”. Nu, klokken 22.00 på Jailbreak i Horsens, var det endelig så vidt. Det var helt tydeligt, at det var på tide, at den excentriske mastermind og hans følge kom forbi på danske kanter, for forventningens glæde hos gæsterne var stor.

Avantasia @ Lykke Nielsen

En magisk aften i godt selskab

I aftenens anledning var scenen i Fængselsgården blevet udsmykket med en kirkegårdsportlignende kulisse og et bagtæppe, der ændrede sig, alt efter hvilken sang der blev fremført. Atmosfæren var dermed lagt, og Tobias Sammet inviterede de fremmødte med ind i sit skæve, excentriske og magiske lydunivers med nummeret “Spectres” udgivet i 2013 på The Mystery Of Time. Gennemgående blev Sammet suppleret af et formidabelt kor bestående af Adrienne Cowan, Herbie Langhans og Chiara Tricarico, der bidrog til en fyldig og medrivende lyd. Denne blev yderligere forstærket af gæsteoptrædener fra diverse folkekære vokalister såsom Danmarks helt egne Ronnie Atkins under “The Scarecrow”, hvor samspillet mellem de to vokalister fungerede perfekt. De fremmødte var selvfølgelig ekstra ekstatiske over at se deres landsmand, der tillige adresserede folk på dansk, hvilket Sammet lod som om, han var imponeret over. Et andet højdepunkt var definitivt “Dying for an Angel”, hvor H.E.A.T-sanger Kenny Leckremo entrede scenen iført spandex og et bredt udvalg af bælter og kæder. Stemmen passede perfekt til det visuelle, og hans highpitch vokal skabte en flot og dynamisk kontrast til hovedmanden, hvis stemme var på arbejde under flere af de krævende passager. Andre gæster på scenen var Geoff Tate og Bob Catley fra Magnum. Og netop de mange skift, hvor også korsangerne en efter en var nede at give deres bedste, gjorde, at denne koncert fløj afsted. For der var fart over feltet, da der ifølge frontmanden var en stram tidsplan, der ville udløse en bøde, hvis den ikke blev overholdt. Et nummer, der trods alle begrænsninger ikke måtte mangle, var “Let the Storm Descend Upon You” fra Ghostlights udgivet i 2016, der dog kun blev præsenteret i “singleudgaven”. En formidabel gæsteoptræden fra Ronnie Atkins var dog et plaster på såret og reddede den afkortede version hjem. Sammet holdt løbende god kontakt til og opfordrede inden tiende nummer, “Farewell”, de fremmødte til at svinge med armene i takt til musikken: “Now I need your hands! ... You can keep your hands – you don’t have to throw your hands on stage …”. Sammet var i det hele taget i sit es og introducerede “Lost in Space” som et “number one hit”; han måtte dog indrømme, at det var en løgn, men at sangen havde været på top-10 i de tyske charts: “It’s not a shit song, even though it was played in the German radio”. Der var da heller ingen tvivl om, at folk kendte nummeret, for der blev klappet taktfast og skrålet med. Dem, der havde kigget på uret og på tidsplanen, kunne godt regne ud, at denne aftens metalopera snart ville være færdig, men inden det var så vidt, rullede Avantasias crew, der blev rost for sit flotte arbejde, et flygel ind, og Sammet sang “Lucifer”, som han selv akkompagnerede – senest her var man ikke i tvivl om denne mands sangtalent! Og så var vi virkelig fremme ved sidste nummer, hvor “Sign of the Cross / The Seven Angels” på værdig vis gav alle gæstesolister lejlighed til at komme ind på scenen og synge dette nummer i skøn forening.

Denmark is Avantasia-land

Tobi og kompagni virkede oprigtigt glade for endelig at være havnet i Danmark. Det lod sig ikke kun høre på ensemblets overbevisende performance, men også i frontmandens måde at interagere med publikum på. Så da der blev opfordret til at synge særlig godt med, fordi det jo ville lande på YouTube, deltog alle engageret i fællessangen. Vi kan altså konkludere: “Denmark is Avantasia-land!”, og vi håber, at de kommer på besøg meget snart igen.

Sætliste

1. Spectres
  2. Reach Out for the Light