Orm af Christian Larsen · Se flere billeder i galleriet

Copenhell 2024 - Orm

Refshaleøen, København K

-

• Headliner: ORM

At genskabe magien

De rutinerede folk bag Orm, bannerførerne på den danske blackscene, er ikke just fremmede på Copenhell, men det var nu alligevel første gang, de skulle prøve kræfter med en af festivalens helt store scener. Gruppen har tidligere med overbevisning vist, at de evner at udfylde imponerende rammer, så spørgsmålet var vel mere, hvad de havde med i posen til os denne gang? Gruppen har siden debuten i 2016 lagt på og lagt på, så det var fuldt fortjent, at de havde fået aftentjansen på Hades, men ville de mon kunne genskabe magien fra Gehenna i 2022?

Orm af Christian Larsen

Gåsehuden kom fra scenen

I 2022 sørgede en stille regn for lidt ekstra magi, men denne gang var Thor anderledes på spil, for tordenguden åbnede ubønhørligt himlens sluser under hele koncerten. Der var fra starten godt fyldt foran Hadesscenen, men regnmasserne betød, at der var en støt stigende udvandring undervejs. Men fokuser ikke på det, for det virkelig imponerende var, hvor mange der rent faktisk blev, og det skyldes selvfølgelig den magtdemonstration, vi endnu engang var vidner til.

Vi fik tre af de fire sange fra kæmpeværket Intet • Altet, og som i DR Koncerthuset blev de leveret med supplement af strygere, horn og keyboards. Der manglede lidt bas i starten, men ellers var der ikke en finger at sætte på hverken lyd eller opsætning. Lysshowet var imponerende, og en fin detalje var, at billederne på de to storskærme var indrammet i samme stil som på Orms pladecovers. De har simpelthen bare format, de gutter. Vi manglede vel egentlig bare lidt lyn og torden til at krydre stormfloden, for at det skulle blive helt perfekt.

Perfekt var til gengæld Orms levering af de episke sange fra Intet • Altet. Gruppen mestrer storslåede afslutninger som ingen andre bands, jeg kender, og bedst af dem alle var de sidste minutter af ”Floden, som kan skabe”, der endnu en gang blev suppleret med et flammehav foran os frysende tilskuere. Gåsehuden blev skabt af magien fra scenen, og ikke fordi vi hundefrøs og var gennemblødte. Ren magi!

Orm af Christian Larsen

Korstoget fortsætter!

Det er ikke godt for en anmelder at løbe tør for ord, men hvad mere kan jeg egentlig sige? Jeg har oplevet Orm live et utal af gange efterhånden, og de blæser mig bagover hver eneste gang. Uanset hvor store rammerne bliver (og hvor gennemført elendigt vejret er, kan nu tilføjes til listen), vokser de med opgaven. Eneste lillebitte kritikpunkt må være, at debutalbummet endnu en gang blev forbigået. Men jeg stopper aldrig mit personlige korstog for at få lov til at opleve ”Temple of the Deaf” live med kor og hele svineriet! Jeg lever dog fint med, at Orms korstog for at erobre metalverdenen nok er mere succesfuldt end mit. Fredagen på Hades kunne ikke afsluttes bedre.

Orm af Christian Larsen

Sætliste

”Fra dyden”