Trappazat - From Dusk Till Dawn

From Dusk Till Dawn

Genrer:Heavy Metal, NWoBHM
Spilletid:48.41

Bag det mærkelige navn Trappazat er en gruppe britiske musikere, deriblandt Paul Britton fra NWoBHM-gruppen Scarab. Trappazat blev dannet engang i senfirserne og indspillede numre til et helt album, der desværre aldrig blev udgivet og endte sine dage på støvede hylder i et eller andet arkiv. Eller rettere dette er en skæbne, som albummet med nød og næppe har undgået, for nu har High Roller Records fået fingre i det og udgivet det som From Dusk Till Dawn.

Og, det kan man kun klappe i sine små hænder over og sende High Roller et postkort, for de otte numre på skiven er fandeme fede.

Selvom skivens numre blev inspillet i senfirserne, så er de stilmæssigt mere startfirseragtige, og de udviser mange træk, som var karakteristiske for det bedste af det bedste fra NWoBHM-bevægelsen fra slutfalvfjerserne til midtfirserne. Således er der masser af galoperende guitarer og skift i rytmer og tempo og masser af synkronguitarer samt harmoniske leads. På mange måder har Trappazat meget tilfælles med Iron Maiden - og det er måske ikke så overraskende, da begge bands jo kommer fra den samme scene. Under alle omstændigheder er der tale om topklasse britisk metal fra Trappazat - hør bare numre som "Breakout" og "1 am D.O.A." eller "Soldiers" og "Possessed", der også trækker lidt på Judas Priest som inspiration.

Produktionen er måske lidt ulden, men det er forståeligt, når man tænker på den tidsperiode, skiven er fra. Og så er det heller ikke værre end, at man sagtens kan høre hvad der foregår (der udgives jo masser af albums nu om dage, der har meget dårligere produktion en denne). Desuden udstråler produktionen en autenticitet og organiskhed, der ellers mangler på mange vore dages metal-albums.

Er man til gammeldags firsermetal og specielt til NWoBHM, så indeholder denne skive noget af det fedeste firsermetal, man kan komme i nærheden af. Med de otte numre på denne skive kan Trappazat sagtens måle sig med Iron Maiden, Hell, Salem og andre af de bedste NWoBHM-bands.

Tracklist: 1. From Dusk Till Dawn 2. 1 a.m. D.O.A. 3. Can’t Stand The Heat 4. Breakout 5. Soldiers 6. Possessed 7. First Born 8. Prisoners