Tormented - Rotten Death

Rotten Death

Genre:Black metal

Så er det igen blevet tid til at traktere øregangene med engang død, denne gang fra Tormented med skiven Rotten Death, som er deres første album. Gruppen består af medlemmer fra Marduk, Edge of Sanity og Darkified, som er forenet i det mål at lave musik præget af old-school death metal, og med et snert af horror element. Altså, en slags Rotten Death Metal, som bandet selv kalder den, og med titler på numre som Tomb of Corpses, Death Owns the Night og Rotten death, samt tekster om zombier og hekse, er stilen ligesom lagt

En af de første ting jeg lagde mærke til, da jeg satte Rotten Death igang, var den manglede lyd af growl. Der er stort set på intet tidspunkt growl på skiven, men i stedet har bandet valgt at bruge en hæs, grum vokal, som leder mine tanker hen på en rock’n’roll lignende lyd. Tænkt en endnu mere hæs Lemmy, og med en grummere og horror agtig sound. Lidt af en genistreg at bandet vælger at bruge denne form for vokal, for det skaber en uhyggelig, horror agtig stemning, som vil egne sig godt til de mørke efterårsaftener med tordenen bragende i det fjerne. Derudover er skiven pakket med lækre riffs og bombastiske trommer, så der er alt hvad et old school metal hjerte kan sukke efter. Tormented har også valgt at bruge en række horror filmiske elementer, så som kvindelig rædselsskrig, en ondskabsfuld, hæs latter, en pumpet machoguts “I come an get You" samt regn og torden. Kombineret med langsomme og dystre guitarpassager, skaber det en rigtig fed atmosfære.

Der har været nogle dybere overvejelser fra min side om, hvilken karakteren bandet og Rotten Death skulle have. Jeg synes, at lyden, atmosfæren og hele stemningen på albummet fungerer ubeklageligt, og at det samtidig er lidt af en genistreg, ikke at bruge growl på skiven, for det skaber et mere helstøbt billede og en fed atmosfære. Der hvor det trækker lidt ned for mig er selve levetiden på skiven. Selvom jeg synes, at albummet fungerer rigtig godt, tror jeg ikke, at det er noget, som jeg vil høre særlig tit, for stilvalget med horror elementet og pladens univers appelerer ikke rigtigt til mig. Derudover synes jeg heller ikke, at det er en af de bedste skiver inden old school døds stilen. Jeg vil alligevel give skiven 70, dels for atmosfæren på skiven, men især for opbygningen med vokalen, og hele den stemning der er at finde på Rotten Death.