Tainted Lady - Sounds Like Freedom // Feels Like War

Sounds Like Freedom // Feels Like War

Genre:Hard rock
Spilletid:44:43

Fremragende! Tainted Lady manifesterer sig som et af landets bedste rocknavne

Overbevisende opfølger

Så er der endelig nyt fra den danske rockkvintet Tainted Lady. Siden deres debut fra 2017 – How the Mighty Have Fallen – har jeg været enormt spændt på, hvad disse koldingensiske stortalenter har kunnet drive det til. Og jeg skal da lige love for, at de bestemt ikke skuffer.

Debuten var en velproduceret omgang klassisk rock med moderne lyd, som kastede syv kranier af sig her på heavymetal.dk. De sidste par år har gruppen, aldeles fortjent, haft pæn succes og har turneret flittigt samt optrådt på diverse store festivaler i Nordeuropa. Den erfaring og momentum, Tainted Lady har opbygget, kan tydeligt høres på den fremragende opfølger, Sounds Like Freedom // Feels Like War.

Klassisk rock til moderne tider

Tainted Lady spiller stadig klassisk rock, som var det et spørgsmål om liv eller død. Lyden af Mötley Crüe og Guns N’ Roses, der mødes på en bar for at spille Led Zeppelin, er stadig intakt her på gruppens andet album, men i modsætning til debuten indeholder Sounds Like Freedom // Feels Like War en del flere ørehængere. Bevares, debuten var en stærk en af slagsen, men med numre som åbneren “Seven Billion Souls” og “Revolution (Love Pollution)” fremstår dette nye udspil endnu stærkere. Også i kraft af sin sublime produktion som guitarvirtuos og mesterproducer Søren Andersen igen har stået for. Og så er der Michael Catton, mine damer og herrer. En rocksanger med en stemme bare halvt så fed som hans skal man lede længe efter.

Dette andet udspil er en fremragende plade. Ingen tvivl om det. Men der er lige “Hey Mr. Music Man” og “Down to the River”, som er pladens obligatoriske “stille” numre. De er desværre ikke helt på højde med resten af pladens skæringer. Begge har en lidt for fortærsket og bøvet 90’er-rocklyd, som er hørt lidt for mange gange før. Det er som sådan udmærket sing along-rock, men hvis man gerne vil give den klassiske rock et mere moderne twist og bringe genren ind i en ny tidsalder, skal numre som disse udelades og eventuelt sælges til Mike Tramp eller Mr. Big for en kasse bajere og en dunk benzin til motorcyklen.

Årets danske rockudgivelse?

Ulig en masse andre – og i øvrigt meget overvurderede – navne inden for samme kategori af bands, der spiller denne type rock, rammer Tainted Lady hovedet på sømmet. Ja, i enkelte tilfælde spiller disse unge mænd faktisk bedre og mindst ligeså autentisk som mange af de gamle navne, der, i modsætning til Tainted Lady, selv var til stede, dengang klassisk rock bare hed rock.

Sounds Like Freedom // Feels Like War har masser af hjerte, aggressivitet og melodi. Og så har den både en klassisk og en moderne lyd, som er balanceret til noget nær perfektion. Når bandet enkelte gange fristes af de gamle slidte floskler, bliver jeg dog lidt ærgerlig. I mine ører er Tainted Lady nemlig så meget bedre end det, og står det til mig, skal de lyde som sig selv og ingen andre. Men når alt kommer til alt, må jeg tage hatten af og hylde Tainted Lady for at have udgivet en af dette års absolut bedste rockplader.

1. Seven Billion Souls
  2. Hey Mr. Music Man
  3. Building a Machine