Sonic Moon - In Orbit

Genrer:Grunge, Stoner Rock
Antal numre:4

Tro om igen

Er grungen ikke død for længst? Næ du, den lever i bedste velgående – bl.a. i en kold og fugtig kælder lidt uden for Aarhus. Her render de fem knægte fra Sonic Moon nemlig rundt og prøver at spille sig ind i varmen. Det har de gjort siden 2016, og nu er bandet endelig klar med debutværket In Orbit.

Nostalgi-trip

Sonic Moon hiver lytteren ned i et mørkt og melankolsk hul. Tempoet er langsomt, guitarerne knaser, og vokalist Oliver Lyngkilde har en dejlig rusten vokal. Overskriften er uden tvivl grunge, men ofte titter den let svævende stoner rock også frem: Guitarriffene gentages, og rytmen er meget vuggende.

Dette gøres tydeligt fra allerførste skæring, den fantastiske ”Places”. Et simpelt guitarriff sætter gang i løjerne, hvorefter bas og trommer stille slutter sig til. Stemningen er som taget ud af 90’ernes grunge, og groovet er umanerligt stærkt. Højdepunktet indtræffer dog lidt senere, da Lyngkilde smækker sin bundsolide vokal ind i billedet. Her er både indlevelse og nerve – nøj, hvor er det lækkert.

En anelse langsommere og mere brummende bliver det på ”The Heavens”. De forvrængede guitarer får nu mere plads, og vokalen er næsten insisterende. Det stemningsmættede udtryk er bevaret, men desværre formår ”The Heavens” ikke at være lige så fængende som sin forgænger. Melodien er for flad, og jeg savner en hook. Bedre går det med ”Something Else”, der fra start fænger med sin rullende rytme. Nummeret er i den aggressive ende af Sonic Moons spektrum, og det klæder bandet ganske godt – om end der sagtens kunne skrues endnu mere op for snavset.

Til sidst finder vi den syv minutter lange lukker ”Sonic Moon”. Her vender bandet for alvor tilbage til den stenede lyd, og den subtile vibratoeffekt på guitaren giver tracket en spacy atmosfære. Igen imponerer Lyngkilde med sin flotte vokal, og nummeret har en fin progression. Desværre er syv minutter lige til den lange side, og jeg tror sagtens, at drengene kunne have skåret et minuts tid fra. Nuvel. Sonic Moon er et band med potentiale, og formår de at raffinere deres sange en smule, kan de nå langt. Hold øje med dem!

1. Places
  2. The Heavens
  3. Something Else