Redwood Hill er et af de mest lovende navne i dansk metal
Allerede fra første minut tryllebindes man af Colliders melankolske verden af tåge, munkekutter og omvendte kors. Redwood Hills nyeste album er en potent omgang med hårrejsende intensitet, såvel som momenter af tilbagelænet ynde. Albummet er kun bandets anden udgivelse, men de har allerede gæstet både Roskilde Festival og Copenhell, og virker 100% sikre i, hvilken musik de gerne vil skabe sammen - nemlig en dyster blanding af doommetal og stemningsfuld blackmetal.
Kontinuitet
Første nummer på albummet hedder "Microgravity", og åbner pladen med et tungt og simpelt guitarriff. Efter 20 sekunder alene følger resten af bandet trop og der tæskes fremad i en mur af støj. Det står hurtigt klart, at produktionen er virkelig god og alle instrumenter fremstår klart og tydeligt i mixet. "Microgravity" kommer vidt omkring - en lille cellosolo inkorpureres bl.a. - og til sidst i nummeret er energiniveauet sænket helt, så overgangen til andet track sker let og flydende.
Der er en rigtig fin kontinuitet på det her album; de enkelte dele af sangene bevæger sig meget naturligt fra et sted til det næste. Man lægger stort set ikke mærke til hvornår sangene skifter - alt smelter ligesom sammen til én mørk og smuk dommedagssuppe af dybe stemninger.
Et af de bedste øjeblikke på pladen er på sangen "Albedo", hvor der for første gang tilføjes pænt sungne cleanvokaler til fordel for de demoniske growls. Midt inde i nummeret er der et stykke som først starter helt nede på jorden, men efterhånden stiger intesiteten højere og højere, og linjen "I promise you, we perish into the sun" repeteres med gradvis mere indlevelse. LYT EFTER DET - det er klasse! Disse postrock-inspirerede elementer, hvor der opbygges en stemning fra 0 til 100 mestrer Redwood Hill til fulde, og det giver en fed dynamik i pladens helhedsindtryk.
En følelsesmæssig rutsjebanetur
Med den her udgivelse rykker Redwood Hill en tand tættere på solen. Collider er en af de bedre danske metalplader jeg har hørt længe, og er uden tvivl en kandidat til årets danske metaludgivelse. Bandet har sammen skabt en særegen lyd, der er rodfæstet i mørke lydlandskaber og dyb melankoli - ikke noget man bare lige hører til eftermiddagskaffen. Det er samtidig i høj grad en dynamisk plade, der ikke ræser i femte gear hele vejen igennem, men også har momenter hvor musikken får plads til at trække luft og skaber en rutsjebanetur af indre oplevelser. De stille øjeblikke lader til at være smukkere og mere følelsesladne end før, og de intense øjeblikke meget mere intense. Med Collider beviser Redwood Hill sit værd og fortjener stor succes nationalt såvel som internationalt.
Kommentarer (2)
Anonym
Lyder oki doki, men kaster
Lyder oki doki, men kaster anmelder ikke om sig med 9 taller til middelmådige udgivelser? Hvis vi nu siger at Ocean Machine af Devin Townsend, Grace af Jeff Buckley, Ghost Reveries - Opeth for at komme med nogle eksempler, for 9 eller 10 hoveder, så synes jeg at en scorer til sådan et rimelig ordinært lydende album, i hvert fald hvad denne sang indberetter til, burde man lande på 7 8 stykker synes jeg. Ved godt at smag og behag, og man giver anmeldelse ligegyldig komplexiteten og genre, men jeg synes ikke det vrimler med originalitet, på metalscenen. Vi skal helt tilbage til Section X af Beyond Twilight, som i sin tid fik 9 hoveder, før jeg for alvor for Mozart hatten på og jubler over musikalitet over et dansk metalalbum, og SANGSKRIVNING, i særklasse. Ikke "bare" den samme grundtone og tuning hele vejen igemmen og en masse mekanisk teknikalitet. Ved godt, at dette er en hardrock udgivelse, og at der ikke rigtig er sammenhæng, med emnet om progressiv metal, og så sludge stoner Black, eller hvad man kan kalde dette. Men vokalen går mig på.
Anonym
Glem det med hardrock thou.
Glem det med hardrock thou. :D