Night Demon spiller koncert i Gimle, Roskilde .
Night Demon - Outsider

Outsider

Genre:Heavy Metal

Brugervurdering: 5/10 baseret på 1 stemme.

Skyggeverdener og indre dæmoner

Efter seks meget lange år er trioen Night Demon fra Ventura, USA omsider klar med deres tredje studiealbum Outsider, der med otte tracks strækker sig over omkring 35 minutter. Hovedsangskriver Jarvis Leatherby på sang og bas, Dusty Squires på trommer og Armand John Anthony på guitar prøver denne gang kræfter med et konceptalbum, som handler om Johnny, der arbejder som kirkegårdsgraver. Efter at have begravet sin bedstefar beslutter han sig for at forlade hjembyen på trods af, at hans familie og venner advarer ham om, at folk, der har forladt byen, aldrig er kommet tilbage igen. Han vender dog tilbage, men i en anden realitet. Efter nogle ubehagelige oplevelser opsøger han sit barndomshjem, hvor han finder sin far som en skygge af sig selv. Han forsøger at flygte, men bliver nødt til at myrde sin egen skygge. Da han endelig finder tilbage til den virkelige verden, vågner han op på hospitalet og finder ud af, at én af skyggerne fra den parallelle verden er fulgt efter ham. Der følger endnu en kamp, som dog ender til Johnnys fordel.
Night Demons 2017-udgivelse er blevet anmeldt her på siden, og allerede der var begejstringen for bandet enorm. Med glæde kan jeg nu meddele, at den omtalte plagiat-lyd, der trak lidt ned, er blevet smidt på porten, og bandet har nu fundet en lyd, der er langt mere original.

Det nye sort!

Igen er Heavymetal.dk’s anmelder ovenud begejstret, for dette album er bare fedt og går rent ind hos undertegnede! Night Demon har altid haft en forkærlighed for at begynde deres sange meget brat og afslutte dem med at holde den sidste tone meget – meget – længe. Det kan man naturligvis godt hidse sig lidt op over, men da alt det andet er så gennemført og lækkert, vælger jeg at trække ét kranie fra det samlede indtryk, mens alt andet virkelig er til 10 ud af 10 kranier. Da albummet jo er et konceptalbum, må der ikke mangle et lille forspil, der udgøres af “Prelude”, som man ikke kan sige så meget til. Men derefter går det løs med velkomponerede numre, der er præget af Jarvis´ tunge bas og vidtfavnende sangstemme, komplekse temposkift, der giver en spændende dynamik, og velskrevne sangtekster. Albummets første single “Outsider” er en sand ørehænger og et potentielt radiohit, da det er et lettilgængeligt rocknummer, som man straks kan skråle med på. Det er dog efter min mening ikke albummets stærkeste sang, da for eksempel “Obsidian” med sine hurtige guitarriffs og rå vokal a la John Bush fra Armored Saint, der til dels går over i råb, har meget mere power og energi og virkelig giver anledning til en god omgang headbanging. Også på “Escape from Beyond” er der rigelig lejlighed til luftguitar og heavy attitude, selv om nummeret indeholder flere breaks, hvor tempoet sættes ned og guitaren nedtones. “A Wake” viser derimod Jarvis´ imponerende vokal, da sangen starter akustisk med guitarimprovisationer og en fløjlsblød vokal, der giver nummeret et eftertænksomt præg. På trods af, at tempoet efterfølgende skrues op, og der fyres en lækker guitarsolo af, har dette nummer definitivt sine gåsehudsfremkaldende øjeblikke, som skriger på, at lighteren løftes mod loftet. Igennem hele albummet er Jarvis formidabel til at gengive teksternes stemninger med sin indlevende og karismatiske måde at synge på, og dermed får lytteren en kompleks, men samtidig sammenhængende lytteoplevelse.

Johnny? Who the f*** is Johnny?

Ofte er det med konceptalbummer desværre sådan, at musikkens kvalitet må vige for fortællingen, men det er slet ikke tilfældet på Outsider, som er et utroligt flot album, hvor hver enkelt sang – måske på nær “Prelude” – kan stå alene. Og når man køber det fysiske album på CD eller LP, får man tillige alle sangtekster samt en synopsis, der detaljeret fortæller historien om Johnny. Jeg kan kun gentage min kollegas opfordring til at tjekke bandet ud, så tag og start med at læse Heavymetal.dk’s interview med Jarvis, og stik så ud og køb det nye album, når det udkommer den 17. marts 2023!

1. Prelude
  2. Outsider
  3. Obsidian