Negură Bunget - ZI

ZI

Genrer:Black metal, Folk metal
Antal numre:6

De nyeste rumænske lydkombinationer

Negură Bunget er et rumænsk black metal-band, der lader rødderne skinne tydeligt gennem i musikken. Østeuropæisk mystik og gale eksperimenter blandes på bandets udgivelser, der efterhånden tæller en del albums. Den aktuelle udgivelse, ZI, er den anden udgivelse med det nuværende lineup, i hvilket der kun er ét originalt medlem tilbage, trommeslageren. Et lineup, der dog med albummet Tau genoplivede Negură Bungets aktualitet ovenpå en dyster periode og nu er klar med mere godt fra de rumænske skove.

En opdagelsesrejse både musisk og kulturelt

De første lyde, man præsenteres for på ZI, er monotone gentagelser af en håndfuld toner spillet på horninstrumenter i en disharmonisk kombination. Langsomt opbyggende akkompagneres de lidt forvirrede horn af en messen af nummerets titel ”Tul-ni-ca-rind”, der sikkert står bedst uoversat. Denne mystiske cocktail af en intro skal udholdes i tæt på fire minutter, før sangen springer ud med forvrængede guitarer og krydser grænsen mellem lydeksperimenter og progressiv black metal. Dette fortsætter i næste nummer, ”Gradina Stelelor”, der nærmer sig en lidt mere genkendelig sangstruktur for genren. Her bliver der skruet op for variationen, og der kommer mere klassisk black metal-lyd i spil. Hele arsenalet af forskellige folkeinstrumenter præsenteres i de lange numre ”Brazda Da Foc” og ”Marea Cea Mare”, hvor de bidrager til bandets mystikfyldte stemning.

Resten af albummet fortsætter denne vandring mellem fast forankret folketro og eksperimentalmusikkens kaos. Lyde af ukendte instrumenter og effekter samt en stemning, der bringer en direkte ned i en folkesjæl, der ligger meget langt fra den, man kender. Her er det ikke vikingetogter og drikkeviser, men mystiske monstre og beskrivelser af den tryllebindende rumænske natur, der graves ud af folkesjælen og med en blanding af growls og alvorlig sang sættes på vers. Man opdager som lytter en kultur, der højst sandsynligt er en lige så fremmed som bandets sangstrukturer.

Sammenligner man albummet med bandets tidligere præsentationer, er lydbilledet og -kvaliteten i top. Samtidigt ser man et band, der på ingen måde er løbet tør for kreativitet. Negură Bunget fortsætter med at udforske en genre, hvis unikke stil og fortælling har masser at byde på, og det er de færreste, der vil kunne lytte ZI igennem uden at have oplevet hidtil ukendte måder at lave musik på.

Lige på grænsen til det surrealistiske

Negură Bunget balancerer med udgivelsen ZI på grænsen mellem galt og genialt. Bandet springer ud i musikkens grænseland og udfordrer den kendte lyd, hvilket virker fantastisk på dele af albummet, men nogle passager falder ned i den intetsigende afgrund og kan virke overdrevet lange for den almindelige lytter. Kan man tage disse som en oplevelse og nyde kreativiteten i de utroligt velfungerende stykker, der også emmer ud af bandet, kan man helt sikkert få stor glæde af ZI, der scorer 7 ud af 10 kranier.

1. Tul-ni-ca-rind
  2. Gradina Stelelor
  3. Brazda Da Foc