Napalm Death - Apex Predator - Easy Meat

Apex Predator - Easy Meat

Genre:Death metal
Antal numre:14

Næsten 30 år på bagen, men stadig blandt de bedste

Ingen træthed at spore i grindcorelegenderne  Napalm Death. Tværtimod vinder bandet med deres infernalske, men veldirigerede vanvidslarm.

28 år efter første skive er Napalm Death tilbage med Apex Predator – Easy Meat. Napalm Death anses af mange for at være hovedpionererne bag grindcore.  En genre som for de uindviede er et mix af punk, hardcore og metal. En ekstrem satan af metallen, som bandet siden første færd har været bannerfører for. Napalm Death er et af den slags bands, der er store blandt kendere af den ekstreme metal. Men Napalm Death får sandsynligvis aldrig en bred skare af tilhængere. Og heldigvis for det. Bandet holder sig inden for den ekstreme grindcore, men skubber alligevel grænserne for, hvad denne stil kan - uden dog at sælge ud.

At mestre udvikling uden at tabe rødderne

Apex Predator – Easy Meat starter ud med en mørk og messende stemme. Herefter bygger effekterne og en gentaget trommerytme op. Vokalen bliver efterhånden mere og mere skinger, inden den infernalske growl fra Barney sætter i gang på ”Smash a Single Digit” - et nummer, som indbyder til fællesråb til koncerterne. Som det plejer at være med bandet, skrues der op for brutaliteten fra start, og her bliver den resten af albummet igennem. Numrene er som vanligt korte. Kun det sidste nummer sniger sig op på over fem minutter. Apex Predator – Easy Meat lyder som, ja, Napalm Death. Der er ikke meget nyt under solen, hvilket egentligt er fedt med et band, der fortsætter med at gøre, hvad de er bedst til.

Det, jeg egentlig bedst kan lide ved Napalm Death, er, at de har deres rødder med sig. Fra album til album sker der udvikling. Instrumenterne bliver mere tight. Vokalen mere brutal. Lyden mere ekstrem, men bandet forlader aldrig sine rødder og har altid sig selv med. Napalm Death var og er stadig pionererne på grindcorescenen og udvikler konstant dybden i genren. Napalm Death er indbegrebet af et larmende lydunivers, men formår som få at bevare orden i kaos, hvilket nummeret ”Stubborn Stains” er et godt eksempel på.

Kræs for fans

Alt i alt har Napalm Death leveret en ganske udmærket plade. Et brutalt spark til at sætte 2015 i gang med. Er du til Napalm Death og deres fandenivoldske grindcore, bliver du ikke skuffet. Barney og co. formår fortsat at køre i højeste gear, og der er ingen metaltræthed at spore på Apex Predator – Eesy Meat.

1. Apex Predator - Easy Meat
  2. Smash A Single Digit
  3. Metaphorically Screw You