Nachtmystium - Assassins

Assassins

Genre:Black metal
Spilletid:45:18

Brugervurdering: 3/10 baseret på 2 stemmer.

"Assassins" er undertegnedes første møde med det progressive black metal band Nachtmystium og sikke et møde! Chicago kvartetten har nemlig begået en mindre genistreg i form af et meget stærkt og alsidigt album.

Ballet åbnes med den fænomenale "One of These Nights’/’Assassins", hvor der lægges ud med et fængende metal groove a lá Volbeat, inden verset indtræder i klassisk black metal stil, blot for at blive afløst af omkvædet der, bortset fra vokalen, trækker på både power metal og punk. Det kunne lyde som en stor omgang forfærdelig stilforvirring, men nummeret holder hele vejen, lige som resten af pladen i øvrigt. Dette skyldes ikke mindst, at bandet formår at skabe en rød tråd gennem hele albummet ved aldrig at løbe så langt væk fra deres udgangspunkt i black metallen at læsset vælter. Således er det en plade der byder på megen variation og lytteren bliver både budt på flotte episke guitarflader, psykedeliske passager og brutale omkvæd. Ikke mindst den stærkt ambitiøse "Seasick" som er delt op i tre dele efterlader et utrolig flot indtryk. Således bliver der udover en masse rå guitar også budt på en jazzet saxofon og en latin inspireret guitar solo, hvilket nok kun de færreste ville tro holdt på et metal album. Ikke desto mindre fungerer disse passager rigtig flot på en meget harmonisk udgivelse, der for en stor dels vedkommende er holdt i det instrumentale. Glædeligt er det desuden at bandet aldrig falder i fælden med at gøre numrene alt for lange og derved udpine de gode ideer, hvilket alt for ofte gør udgivelser i den mere syrede og progressive ende ulidelige at høre på. Nachtmystium forstår således at moderere sig og holde igen når det er påkrævet og give når det behøves. Den eneste lille anke jeg kan have i forhold til dette album er at man til tider godt kan savne en lidt mere teknisk tilgang til kompositionerne, hvilket ville give pladen en ekstra dimension.

Alt i alt er "Assassins" dog en imponerende udgivelse som fortjener at blive hørt af alle der ikke er bange for metal der leger en smule med konventionerne.