Lordi - To Beast Or Not To Beast

To Beast Or Not To Beast

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Elendig melodi-grand-prix-inficeret metal med det herligste glimt i øjet

Vi kender vist alle sammen Lordi fra Eurovision Song Contest, da de vandt i 2006. Det var også der, at deres popularitet eksploderede, men de har faktisk eksisteret siden 1992, hvor forsanger Mr. Lordi mødtes med to andre i Stockholm, da de skulle se en Kiss koncert. De begyndte dog først at få stor success i 2002 med singlen "Would You Love A Monsterman?", og deres popularitet eksploderede som sagt, da de vandt Eurovision Song Contest i 2006. Derefter er det gået ganske fint for dem, og nu er de ude med, hvad der rent faktisk er deres sjette studiealbum. Det hedder To Beast Or Not To Beast, og selve musikken er ikke det mest imponerende ved albummet.

Albummet starter ud med "We're Not Bad For The Kids (We're Worse)". Det første iørefaldene er trommerne, som lyder som et godstog for fuld fart. Det, sammen med vokalen giver nummeret en meget rå kant, specielt i versene. I omkvædene er det næsten omvendt. Der er det hele blødt, så det bliver en lidt for stor kontrast til at det lyder fedt. Samtidig er teksten meget kliché-agtig, og fremstiller ikke ligefrem dem selv som noget positivt. Allerede på andet nummer er tempoet sat ned, og det lyder mere som et tyndt rocknummer. Riffne er på grænsen til kedeligt, keyboardet bruges meget mærkeligt og trommerne er virkelig simple. Til gengæld er teksten bedre skrevet, hvor specielt omkvædet er godt at synge med på. Guitarsoloen er også bedre udført her. Tredje nummer er til gengæld et af de bedre. Her er tempoet sat op igen, guitaren og trommerne får en tand mere, og vokalen lyder meget mere overbevisende. Keyboardet er til gengæld lige så malplaceret som det har været tidligere. Lyrisk er det den mest underholdende sang på albummet, og hvis man lytter efter teksten kan man ikke lade være med at lytte færdigt. Forsangeren fortæller historien om hvordan han mødte Døden, som åbenbart kunne spille guitar, og spillede så et riff for ham (resten kan du lytte dig til i videoen nederst). Det vildeste ved det, er at det rent faktisk lykkedes, og det lykkedes godt. Længere inde i albummet varierer musikken meget, ligefra tempofyldte herligheder med omkvæd på samme kreative niveau som AC/DC (her taler jeg om "I'm The Best) til nærmest swing-agtige perler med kedelige omkvæd ("Candy For The Cannibal"). Albummet slutter mærkeligt af med "SCG6 Otus Butcher Clinic", som mest af alt er et instrumentalt nummer, med lidt elektronisk indover.

Musisk brillierer Lordi på ingen måde. Det der gør albummet her så fedt, er dette glimt i øjet, som går igen og igen. Alle sangene oser af "Vi-er-mega-badass"-hed, og i en grad man sjældent ser, og som gør at man alligevel lytter albummet til ende. Selvom de ikke er gode musikalsk, kan jeg alligevel anbefale albummet, specielt hvis man er helt ny i metalgenren.

Teksten til The Riff giver heldigvis mere mening end videoen.