Jorn - Symphonic

Symphonic

Genre:Symfonisk metal
Antal numre:14

Jorns bedste numre tilsat et symfonisk touch og genudgivet på en opsamlingsplade - succes!

Det norske heavy/power metal band Jorn, stiftet af forsanger Jørn Lande, udgiver den 25. januar et opsamlingsalbum ved navn Symphonic med 14 af de bedste numre fra deres 12 år lange karriere. Selvom der ingen nye sange er at finde, er alle de gammelkendte blevet tilføjet symfoniske elementer - deraf albumtitlen.

Normalt er jeg klar med det samme til at fordømme, kritisere og kaste lidt med mudder, hvis der bliver diskuteret power metal, men lige netop Jorn kan jeg sgu ikke stå for. Jeg elsker at hade power metal, men dette band blander traditionelt heavy metal med lige den rette mængde power - og vælger nu at tilsætte det hele en omgang symphonic metal oveni. Så nej, jeg kan ikke andet end at bøje mig i støvet og sige at det lyder pissefedt - for det gør det.

Der er ikke så meget nyt at sige om Jorn. Det er den samme stærke power metal vokal, de samme traditionelle, melodiske riffs, og samme selvsikkerhed. Som så mange andre bands, der flirter med elementerne fra power metal, balancerer Jorn lidt på klichéens knivsæg. Dog formår de at holde sig på den rigtige side, men hvad der gør forskellen, skal jeg ikke kunne sige - måske blot deres selvsikkerhed, dygtighed, og det fact, at de selv ved det.

Det er en utrolig forskel, de symfoniske elementer kan gøre på Jorns gamle sange. Især "The World I See" og "Black Morning" lyder næsten som helt nye sange. Symphonic indeholder desuden endnu et cover af Dios "Rock N Roll Children" - og det er virkelig godt. Som Jørn Lande i "I Came To Rock" synger: The music is my soul / I keep the sound / wear it as a crown. For her er en mand, der brænder for, hvad han laver. Resultatet er et gennemført album; en lige tilpas blanding af power og traditionel heavy, tilsat Jørns fantastiske vokal - en kæmpe anbefaling herfra.

1. I Came to Rock
  2. Rock And Roll Children
  3. The World I See