Ithilien - From Ashes to the Frozen Land

From Ashes to the Frozen Land

Genrer:Folk metal, Melodisk Death Metal

Frem med øksen! Så er det afsted i krig med Ithilien - og ud i en omgang Belgisk Black Viking Folk!

Det belgiske Folk Metal band, Ithilien, rummer et mix af Black, Death og Folk Metal, hvor der gøres brug af instrumenter som sækkepibe og fløjte. Bandet blev dannet i 2005, og deres tekster omhandler krigerhistorier og myter. Ithilien har udgivet EP'en Tribute To The Fallen i 2011 og den 09.12.13 udkom deres første album, From Ashes To The Frozen Land.

From Ashes To The Frozen Land, der udkommer via Target/Mighty Music, består af 12 numre, der strækker sig over i alt 60 minutter. Albummet skydes i gang med en instrumental intro, der leder tankerne i retning af en rolig og fattet march mod slagmarken, hvorefter der følger 10 stemningsfyldte og melodiske numre, som "Unleashed" og "Mother Of The Night", hvor en, lidt for, skinger guitar står i forgrunden, i selskab med Pierre's frentrædende vokal, i form af både dyb vikingevokal og en mere vrissen black vokal. På albummet finder man også mere stille numre, som "Reckless Child" og "Everlasting Dawn", hvor man oplever hyggelig stemning med akustisk guitar og masser af melodi. Desuden byder From Ashes To The Frozen Land på en festlig "Drinkin' Song", nærmest i bedste Finntroll-agtige stil – Og der afsluttes med en instrumental Outro, hvor Ithilien atter forlader slagmarken, med sækkepibe & co. Gennem hele albummet oplever man fløjtespil og sækkepibe. Det er dog mest ved intro og outro at man virkelig kan høre sækkepiben skille sig klokkeklart ud – Og man skal desværre lytte godt efter, for overhovedet at lure fløjten på albummet. På de fleste numre flyder instrumenterne lidt for meget sammen, og udover guitar og vokal, er det trommerne man har nemmest ved at "identificere". Produktionen kunne absolut ønskes at være bedre, og det ville virkelig klæde albummet med mere fylde og dybde. Det er ærgerligt, at man lader sig irritere og aflede af lyden, der flere steder er for skinger og uklar.

Ithilien's debutalbum, From Ashes To The Frozen Land, er ikke et perfekt album, men grundelementerne er i orden og de belgiske krigere er godt på vej! Et KÆMPE stort ønske for fremtidige udgivelser er, at der bliver lagt flere kræfter i produktionen, hvor lyden får mere dybde og fylde, og instrumenterne ikke flyder sammen. Set bort fra lyden, har Ithilien leveret et godt og iørefaldende album, og bandet har absolut potentiale! Derfor håber jeg, at de marcherer videre på deres krigssti, og at der kommer flere albums fremover!

Tjek Ithilien's Album Preview ud, hvor du kan høre bidder fra From Ashes to the Frozen Land: