Invisius - The Spawn of Condemnation

The Spawn of Condemnation

Genrer:Melodisk Death Metal, Metalcore

Brugervurdering: 6/10 baseret på 5 stemmer.

Ripensiske Invisius blev dannet i 2005, og består af en flok meget talentfulde unge knægte. Metalunderverdenen har genlyd af ros til disse drenge, og da dette er mit første bekendtskab med Invisius, glæder jeg mig til at høre om der er noget om snakken. Invisius vandt prisen for "Årets Talent" ved Danish Metal Awards i 2007, og nu sidder jeg med debutalbummet "The Spawn Of Condemnation" i hånden, og skal finde ud af om al hypen er velbegrundet.

Albummet starter med en intro med kirkeklokker og babygråd og man må gå ud fra at det er fordømmelsens afkom (The Spawn Of Condemnation) der bliver født der. Albummet bliver derefter sparket godt og grundigt igang med de to hårde numre "Unleashed" og (det lidt tungere) "As I Watched You Fall". To herlige numre med fart og tyngde, og hvor produktionen, som på resten af albummet, er knivskarp. Det er alle steds nærværende Jacob Hansen, der har produceret albummet, så det borger jo for kvalitet. Musikken er thrashinspireret melodisk dødsmetal, og drengene håndterer deres instrumenter fremragende. Især trommeslager Nikolaj Fogh springer i ørerne med sit dynamiske trommespil, men også frontmand Jakob Fall får en stjerne i min bog for hans dejlige vokal, der er tung og varieret.

De tunge og hurtige numre på albummet er rigtig gode, og får mig op at ringe, men jeg bliver helt blæst omkuld af de smukke og gåsehuds-fremkaldende numre "Edge Of Hostility" og især "What Quits It All", hvor der udover fart, tempo og tyngde også bliver sunget med en vidunderlig ren vokal i omkvædet. Den sidder lige i skabet, og giver disse to numre lige det ekstra, der gør at jeg uden tvivl kårer disse to sange til de bedste på et album, der ikke har ét eneste dårligt nummer. En mageløs debut, der allerede nu kandiderer til årets udgivelse, og jeg må springe med på vognen og hype'e Invisius. Der venter en stor fremtid for dette band.