Grabunhold - Heldentod

Heldentod

Genre:Black metal
Spilletid:46:39

Gravånd

Fra det tyske Ruhr-distrikt kommer de Tolkien-inspirerede black metalheads Grabunhold, en nyligt dannet gruppe med forhenværende medlemmer fra Imha Tarikat. Efter en rå og aggressiv demo i 2017 udgav gruppen den flotte Unter dem Banner der Toten-EP i 2019, som jeg desværre gik glip af. EP’en repræsenterede et mindre stilskifte fra demoen; vokalen var klarere fra produktionens side, og lydudtrykket var mere episk og melankolsk end voldeligt. Gruppen er nu klar med sin fuldlængdedebut, og vi skal se, hvorledes de vælger at bygge videre på en fornem EP.

Planløse tilføjelser

Svaret er simpelt: Det gør de slet ikke. Unter dem Banner der Toten spillede på umiddelbart ørehængende, halvepiske melodier og velskrevne, melankolske riffs pakket ind i en forholdsvis rå, men klar produktion. Heldentod forlader denne effektive simplicitet og lyder i stedet, som om tyskerne endnu ikke har besluttet sig for deres lyd. Der er mere af alting – sangene har fået introer, de er blevet længere, enkelte stykker benytter ren vokal, der er tilføjet en dungeon synth-sang og en powerthrash-sang, produktionen er bøffet heftigt op, der er tilsat flere guitarstemmer, og de har i tilgift fået delay-effekt. Det er dog stadig black metal, som brugen af tremolo-spillede melodier og riffs banket frem af punk- og blastbeats vidner om.

Med så mange tilføjelser er det en skam, at få af dem har positiv indvirkning på musikken. Først og fremmest: for så vidt sangstrukturerne angår, har gruppens valg skabt et mindre sammenhængende album. Eksempler tæller de uforståelige skift på åbneren og 7’eren, idet deres respektive introer bevæger sig over i selve sangen, men værst går det dungeon synth-mellemspillet ”Trommeln in der Tiefe”, som gengiver Gandalfs monolog fra Balins grav i Morias miner. Selvom den er tiltænkt rollen som opbygning til ”Flammen und Schatzen”, vælger gruppen at bruge et halvt minut på at fade den ud, hvilket afskærer den fra det nummer, den skulle bygge op til. I afdelingen for non sequitur finder vi i øvrigt også det førnævnte stykke med powerthrash, ”Fangorns Erwachen”. Jeg var simpelthen målløs, da et udpræget durtonet riff dukkede op, og det fremstår bizart blandt black metal-numrene.

Sanglængderne er desuden polstret godt med repetition. Stykke for stykke er ”Morgenröte am Pelennor” min yndlingssang på albummet, men fraset intro og outro indeholder nummeret tre stykker strakt ud over fem minutter og femten sekunder. Værre endnu går det på ”Flammen und Schatzen”, som strækker versstykket i to hele minutter uden noget hørbart forsøg på afveksling. Endelig er den overdådige produktion endnu et fejltrin efter min mening. Både åbneren og afslutteren indeholder passager, hvor flere ekkobelagte melodistemmer kombineres og tværer hinanden ud. Rytmeguitaren har ofte gang i noget godt, men drukner i mikset, så det lyder, som om den blot tærsker et par akkorder (for eksempel afslutningsvis i ”Morgenröte”). Jeg er ingenlunde black metal-puritaner – jeg vil bare have en produktion, som ikke tilslører musikken.

Mere eller mindre

Det er helt okay, at et band foretager indgreb i sin stil, hvis det afstedkommes af en klar idé om, hvad man vil opnå. På Grabunholds debutalbum er det imidlertid svært at øjne idéen – albummet introducerer adskillige nye elementer i forhold til EP’en, men undlader at skabe sammenhæng mellem dem. Sanglængderne er løftet til 7-8 minutter, men heftig gentagelse vidner om, at målet om dramaturgi og epos ikke stemmer overens med den faktiske sangskrivning. Ren vokal, dungeon synth, introer og outroer benyttes sporadisk uden rigtig at blive integreret som betydningsfulde elementer i sangskrivningen. I forbifarten mister gruppen grebet om de mere jordnære ting, der fungerede på EP’en; det være sig velskrevne melodier og riffs, der følger naturligt efter hinanden. Heldentod lyder som skabt af et helt andet band. Der er mere af alting – undtagen kvalitet.

1. Wolkenbruch über Amon Sul
  2. Hügelgräberhöhen
  3. Trommeln in der Tiefe