Fra den søde stilhed til et infernalsk brøl
I metalkredse er Flemming Rasmussen (FR) utvivlsomt mest kendt for at være mentor, producer og senere co-producer for verdens største metalband, Metallica. Men under rejsen fra den spæde begyndelse som lærling i det nystartede Sweet Silence-studie på Amager i 1976 til eneejer af det legendariske studie her i 2021, har FR bedrevet langt mere end ”bare” det. Sweet Silence skulle nemlig hurtigt udvikle sig til det måske vigtigste lydstudie i kongeriget, og her har FR lagt lokaler og teknisk snilde til mange af de største og vigtigste udgivelser i den danske rockhistorie. Og nå ja, enkelte med international betydning er det jo altså også blevet til. I løbet af nedlukningernes 2020 besluttede FR at få styr på alle historierne. Det er der kommet den netop udgivne erindringsbog, Rock & Stjernestøv – historier fra Sweet Silence studiet gennem 45 år, ud af. Og nå ja, ham der Lars Ulrich har skrevet et glimrende forord.
For nørder og andre musikelskere
Bogen tager læseren med helt fra opvæksten i Gladsaxe, hvor den unge Flemming voksede op med en spirende kærlighed til rockmusikken. Navne som Gasolin og Gnags kom hyppigt forbi byens spillesteder, hvor de unge hang ud. Her blev det også til den første egentlige heavy-oplevelse med proto-punkerne fra MC5. FR fik dog hurtigt interesse for teknikken bag det hele, og startede ganske ung med at redigere musik og klippe bånd. Store evner inden for teknikken gav hurtigt den unge Flemming chancen i branchen, og den må man nok sige, at han greb!
Generelt fortælles der en del om de tekniske sider af musikproduktion, men bogen er absolut ikke kun for nørder. For historierne om musikken og alle indspilningerne bliver fortalt i et levende sprog og krydres ofte med sjove anekdoter. Bland andet om mødet med Danmarks Radios drikfældige og særdeles ineffektive lydteknikere, der gik mere op i elefantbajere og stive regler end i at producere vellydende musik. Eller den om fodboldkampen mellem Iron Maiden og Rainbow, hvor de unge løver fra Maiden bankede Ritchie, Flemming og resten af de lidt ældre herrer i Rainbow. (For flueknepperne er der dog sneget sig en lille fejl ind her, for Bruce Dickinson har næppe deltaget i kampen, da den foregik i 1980, mens Rainbow var i Sweet Silence for at indspille ”Difficult to Cure”, og Maiden var i København som support for Kiss).
FR beskriver levende, hvordan han startede karrieren som assistent og studieteknikker. Første job i det spritnye Sweet Silence-studie var intet mindre end indspilningen af Gasolins danske Sgt.Pepper, Efter Endnu en Dag, med den legendariske Queen-producer, Roy Thomas Baker, bag pulten – så er man ligesom i gang.
…And Justice for Jason
Udover sin medvirken på de sidste Gasolin-plader, kan man læse om stribevis af store danske indspilninger fra Kim Larsen, Kliché, Malurt, Anne Linnet, C.V. Jørgensen osv. og ikke mindst om samarbejdet med alle disse unikke personligheder. Fascinerende læsning for enhver musikfan. For metalhoveder er det jo nok især kapitlerne om Ride the Lightning, Master of Puppets og …And Justice for All, der vil fange interessen. Vi får et spændende indblik i fire meget unge og meget uerfarne gutter, der havde brug for ikke bare en dygtig og ung producer, der forstod det, de havde gang i, men også en mentor, der kunne guide dem den rigtige vej. FR mener tydeligvis, at han var den rette mand til det job, og historien har jo i den grad givet ham ret. Ellers er det interessant for os, der fulgte med dengang at få bekræftet hvor forsvindende lidt opmærksomhed, det fik i den danske andedam, at to metalmesterværker blev indspillet lige i kulturparnassets baghave. Du får selvfølgelig også FR’s holdning til den manglende bas på Justice, men hvad han mener om den sag, skal vi ikke komme ind på her.
Af andre nedslag i arbejdet med den hårde rock og metallen kan nævnes føromtalte og herligt excentriske Ritchie Blackmore, arbejdet med Artillerys mesterværk By Inheritance, Brats, Saturnus, Pretty Maids, Blind Guardian og Morbid Angel. Men det kan da egentlig godt undre, at der ikke var flere og større metalbands, der bankede på efter FR’s arbejde med Metallica. Måske der var for meget at leve op til?
Der er egentlig kun to svipsere ved denne herlige fortælling. Dels savner man lidt flere personlige historier fra FR, om hvordan de utallige lange nætter i studiet påvirkede ham og hans familie. Udover dette ret beskedne kritikpunkt, kniber det mere med den røde tråd i fortællingen efterhånden, som vi kommer igennem 1980’erne. Her bliver det ofte til isolerede nedslag i studiets besøgende uden indbyrdes sammenhæng og uden, at det i tilstrækkelig grad bliver sat i relation til samtiden. Det ændrer dog ikke på helhedsindtrykket af en meget vellykket fortælling om et livsværk af musikproduktion i Danmark.
En øjenvidneberetning
Rock & Stjernestøv – historier fra Sweet Silence studiet gennem 45 år er således ikke bare en fortælling om, hvad Flemming fra Gladsaxe har bedrevet. Det er i høj grad også en vellykket øjenvidneberetning om hele den danske rockscene fra dengang, det for alvor tog fart i 70’erne, og helt op til i dag. Men behøver ikke at være metalfan for at holde af denne bog, men som med alle andre af livets facetter er det naturligvis en stor fordel. Rock & Stjernestøv kan fås i de fleste danske net-boghandler – dem med respekt for sig selv i hvert fald – og får en klar anbefaling herfra: Køb!