Falconer - The Sceptre Of Deception

The Sceptre Of Deception

Genrer:Power metal, Heavy Metal
Spilletid:46:01

For mig var Falconer's nye udspil den plade jeg har set mest frem til år (Iced Earth / Glorius Burden blev jo udsat). Men som det tit går bliver man skuffet, hvis man har for høje forventninger. Mathias Blad som var forsanger på de første to Falconer plader, har jo desværre taget sin afsked, pga. han jo desværre har sin musical karriere at tænke på, og ikke har mulighed for at tage på tour. Det er jo også forståeligt at Falconer så sig nødsaget til at finde en ny sanger. Men med Mathias havde de en sanger der umuligt kunne overgås, da hans stemme var helt unik inden for Metal, pga. hans musical stemme, der er så klar og ren at man får gåsehud.

Netop Falconer's blanding af en musical stemme og deres Viking True Metal, gjorde at de var det bedste nye metal band for mig de sidste par år. Deres unikke blanding af middelalder toner og skarpe melodiske riffs har de selvfølgelig på deres nye, og den nye sanger, Kristoffer Göbel, gør da også et fremragende arbejde, men han når bare overhovedet ikke Mattias standard, og det at de på den nye skive har Mattias med som gæste sanger på de stille passager, samt en kvinde vokal her og der, tyder jo ikke ligefrem på at den nye sanger kan ramme alle toner, jeg frygter ihvertfald det værste, når de skal på tour.

Musikalsk når de heller ikke op på deres forrige kanon udgivelser, de fængende melodier og riffs er simpelthen en mangelvare - der er da rigtig seje sange som "Ravenhair", "Hear me Prey" og "The Trail of Flames". Men alligevel skal I ikke tro at dette her er en dårlig udgivelse; Falconer er stadig 10 gange bedre end mange af deres konkurrenter, især pga. Stefan Weinerhall's guitar spil – han har sin helt egen stil, og jeg synes at han er svær at sammenligne med nogen. Hvis man ikke kender Falconer burde man helt sikker starte med "Falconer" og "Chapters from a Vale Forlorn". De er guf for alle true Metal hjerter.