Edguy - Age of the Joker

Age of the Joker

/ Warner Music Group · Udkom

Genre:Power metal
Spilletid:65.22

Brugervurdering: 4/10 baseret på 1 stemme.

Edguy er et tysk power metal band. De blev dannet i 1992 mens medlemmerne var 14 år gamle. De startede med at lave to eper, som blev afvist af alle de labels de henvendte sig hos. Senere udgav de deres ”uofficielle” debutabum Savage Poetry, hvorefter de kom ind hos AFM Records. Meget vand er løbet under broen siden, og de har nu udgivet deres niende studiealbum. Det hedder Age of the Joker, og det er en ganske positiv overraskelse.

Der er to specielt unikke ting ved albummet: Nogle gange får musikken nogle middelalderlige elementer, som går direkte over i folk. Det virker super godt, og giver en god atmosfære, og unik lyd. Den anden ting er vokalen. Den er meget svær at sammenligne, men hvis jeg skulle ville jeg nok sige en meget dyb version af King Diamond. Det betyder dog ikke at det lyder dårligt, tværtimod.
Guitaren er også rigtig god. Den spiller super godt, og spiller nogle ekstreamt fede soloer, der blæser dig af stolen. I baggrunden af det ligger bassen så, som giver meget plads til guitaren, hvilket han få bassen til at virke kedelig. Det samme gælder trommerne. De spiller ganske fint, men uden energi, og ligger meget i baggrunden, hvilket er meget ærgeligt. Trommerne spiller bedst på ”The Arcane Guild”.
Albummet har også nogle små twists hist og her. Der er for eksempel banjospil i ”Pandoras Box”, hvilket virker super fedt, og gør sangen mere catchy. Der er også meget tydelig klaver i nogle af sangene, for eksempel ”Robin Hood”, som gør musikken mere melodisk og en smule episk. Dette medvirker de melodiske passager, der er i nogle af sangene, også til.

Lyden er også meget ren, hvilket jeg tror er nødvendigt på sådan et album. Rå lyd ville bare ødelægge musikken, og så ville det ende med at Edguy ikke solgte nogle albums. Det kan vi jo ikke have.
Fra ”Fire On The Downline” og nedefter er det kun stille sange man hører, men det gør dem ikke mindre fede. De er blot mere melodiske og episke, og de viser deres kunnen som band.

Alt i alt har Edguy lavet et super fedt album. Det har stort set alt hvad man kan forvente i et power metal album, og lidt mere til. Det har nogle små ting, som er nemme at se igennem finger med. Age Of The Joker er en klar anbefaler.

Robin Hood indeholder det meste af det jeg har beskrevet.

1. Robin Hood
  2. Nobody's Hero