Blodhemn - Holmengraa

Holmengraa

Genre:Black metal

Blodhemn er et black metal band fra Norge, som startede i 2004, men første udspil udkom først i 2010 i form af EP'en Brenn Alle Bruer. Bandet er et enmands-projekt af nordmanden der kalder sig Invisus, men han har nu også fået fat i live musikere til projektet. D. 18. Maj 2012 udkommer bandets første fuldlængde Holmengraa på det norske pladeselskab, Indie Recordings, som bl.a. huser navne som 1349, Aura Noir, Einherjer mm. Efter et minuts intro, i form af et dysterts og atmosfærisk guitarriff, bliver albummet skudt igang med sangen "Rettersted". Sangen består af gode stemningsfulde riff, med et meget rocket udtryk, en god vokal, godt trommespil og en bas som er fremme i lydbilledet, i modsætning til mange black metal udgivelser. Næste sang "Djevelen i Menneskeform" er væsentligt anderledes end "Rettersted", da den har et mere gammeldags udtryk og er mere atmosfærisk og original. Der er noget ved den der får mig til at tænke på Moonsorrow der parrer sig med det nyere Enslaved med et blacket udtryk. Produktionen på albummet er rigtig god, dog meget atypisk for black metal, men uanset hvor meget jeg elsker en god gammel rå lyd, så ville det ikke passe Blodhemn's musik. Guitarerne, bassen, trommerne og vokalen passer rigtigt godt sammen og danner et utroligt godt lydbillede, som både er rocket, blacket og atmosfærisk, som nordmændene jo er så kendt for. En sang, som efter min mening, overgår de andre, er sangen "Telehiv". Her er også atmosfæren i top og den består af nogle rigtigt gode riffs, hurtige og langsomme, som du vil kunne genkende, efter første afspilning. Til sidst sluttes der af med et cover af Dissection's sang "Black Horizons", og coveret er vældig godt udført og hvis ikke man vidste bedre, ville man tro det var en original Blodhemn sang. Jeg har store forventninger til dette band og regner bestemt ikke med, at det er sidste gang jeg stifter bekendtskab med Blodhemn. Alle black metal fans burde tjekke dette album ud, som efter min mening er et af de bedste albums, et enmands band har lavet. Trackliste 1 - Galgebakken 2 - Rettersted 3 - Djevelen i Menneskeform 4 - Thingvellir 5 - Nekromani 6 - Maanelyst 7 - Telehiv 8 - Black Horizons (Dissection cover)

Blodhemn - Djevelen i Menneskeform