August Burns Red - Found In Far Away Places

Found In Far Away Places

Genre:Metalcore

August Burns Red brænder igen

August Burns Red fra Lancaster, Pennsylvania, har været et af de førende metalcore-bands igennem det sidste årti. Imens mange andre metalcore-grupper har valgt at gå hvert til sit af den ene eller anden årsag, har August Burns Red formået at holde sammen, og de 5 medlemmer John Benjamin "JB" Brubaker (guitar), Brent Rambler (guitar), Matt Greiner (trommer, piano), William Jacob "Jake" Luhrs (sang) og Dustin Davidson (Bas) har faktisk eksisteret som band siden 2006. Found In Far Away Places er bandets 7. studiealbum, og den respekt, bandet høster, når man læser om dem på forskellige forums, lader til at hænge sammen med bandets evne til at udvikle sig og ændre lydbilledet for hvert album, de udgiver.

Gruppen er trådt et skridt tilbage og har igen skabt noget nyt

August Burns Red har efter min overbevisning ikke spillet så tungt og sjovt siden Messengers (2007) og Constellations (2009). Gruppens progressive tilgang gav de senere albums et finere og mere følelsesladet udtryk, men det var som om, bandet et sted hen ad vejen havde glemt, hvad deres succes egentligt udsprang af i første omgang.

Leveler (2011) og Rescue & Restore (2013) manglede efter min mening nogle riffs og breakdowns, der satte sig fast i hovedet på mig, og selv om jeg rigtig godt kan lide Rescue & Restore, manglede der ligesom noget. Og med en enkelt gennemlytning af Found In Far Away Places er det tydeligt, at ABR selv er nået frem til samme konklusion, for på det nye album er der endnu engang sat fokus på guitarriffs og fede breakdowns.

Jeremy Mckinnon fra A Day To Remember synger med sin klare stemme med på ”Ghosts”, som giver sangen en overraskende tyngde, der faktisk får mig til at spekulere på, om bandet i virkeligheden bør bruge en klar stemme noget oftere. ”Blackwood” lyder som en old-school ABR sang skrevet af et band med større forståelse for både melodi og dynamik, mens sangen ”Majoring In The Minors” handler om at turnere i hele verden og opleve nye ting, hvilket har gjort bandet til dem, de er i dag, fortæller guitaristen JB Brubaker i et interview.

August Burns Red har fundet deres egen lille niche indenfor metalcore-genren, og det høres i de atypiske mellemspil, der næsten er at finde i samtlige sange på albummet, som blander så forskellige stilarter som surf, country og mexicansk corridos. Min første tanke var umiddelbart, at det ingenlunde hørte sig til metalcore-genren, men nu – et par gennemlytninger senere - føles de mange genreskift helt legitime, og ved flere lejligheder har jeg ovenikøbet taget mig selv i at sidde og vente på disse mellemspil. De bedste er dog at finde i sangene ”Identity” og ”Majoring In The Minors”.

Et anderledes og dragende band

Bandet har ikke genopfundet den metalcore, de i første omgang selv var med til at skabe. I stedet har de husket, hvad det egentligt var, der gjorde August Burns Red anderledes og dragende, og ved at integrere progressive sangstrukturer med et tungt og intelligent guitar-arbejde er de igen nyskabende indenfor deres egen lille genre.

Det er de små forandringer, der gør Found In Far Away Places så overraskende godt, og jeg kaster derfor 8 kranier efter et album, der er skruet godt sammen, og som vokser ved flere gennemlytninger. Det er måske ikke bandets bedste album, men det er tæt på.

1. The Wake
  2. Martyr
  3. Identity