The 69 Eyes - X

X

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Rock, Hard rock
Spilletid:41.09

De finske gutter i The 69 Eyes, eller Helsinki Vampires, som de også ynder at kalde sig, er nu ude med X, som er deres, ja, tiende studiealbum. For de, der ikke kender til The 69 Eyes endnu, kan de bedst præsenteres som noget af det største inden for finsk gothic rock.

Der er ikke meget nyt under solen mht. The 69 Eyes. Musikstilen er den samme, det er de catchy omkvæd og de halv-cheesy og ret kliché-agtige tekster også – men hey, det er sådan vi kender dem. Det er sådan de altid har været, og sådan de også var da jeg var 13, lige havde fået Angels i julegave og syntes det var noget af det fedeste jeg nogensinde havde hørt. Dog holder de sig mere til den gothrocker-stil de har lagt i deres tidligere albums, end deres "gother than thou"-stil som de har benyttet sig af de seneste år.

Forsanger Jyrki er – heldigvis, fristes jeg til at sige – gået mere tilbage til den lidt mere rå vokal han benyttede sig af på nogle af deres allerførste albums fra start- og midt halvfemserne. Han lyder ikke længere helt så meget som en påtaget goth-version af Elvis, og det er helt bestemt positivt. Temaerne for lyrikken er også stadig det samme: kærlighed, ulykkelig kærlighed og halvulykkelig kærlighed.

The 69 Eyes laver med X musik som de altid har gjort det, det er hverken originalt eller nyskabende, men det er sådan vi kender dem, og i bund og grund er det jo fedt nok. Dog er jeg glad for at de er gået lidt tilbage til stilen fra deres tidligere albums, så sangene ikke er helt ligeså sukkersøde som på fx Angels fra 2007 eller 2002-udgivelsen Paris Kills. Er du fan i forvejen, skal du selvfølgelig have fat i X!

Trackliste: 1. Love Runs Away 2. Tonight 3. Black 4. If You Love Me the Morning After 5. Red 6. I Love the Darkness in You 7. Borderline 8. I’m Ready 9. I Know What You Did Last Summer 10. When a Love Comes to an End