Troldspejlet - Monstre vi elsker

Bremen Teater, København V

Officiel vurdering: 9/10

Det er ikke første gang, at Jakob Stegelmann holder foredrag. Det er ikke første gang, at Jakob Stegelmann prøver kræfter med metalpublikummet – men det er første gang, at han blander det!

Jakob Stegelmann er en dansk national skat. Jeg kender ikke en person, der ikke enten er vokset op med ham eller i det mindste ved, hvem han og Troldspejlet er. Stegelmann er lig med en esoterisk mester, den ukronede konge af alt nørdet, og derfor når han taler om noget, så er chancen for, at han har ret langt over de hundrede procent.

Han er bedst kendt fra at sidde i en blød stol og guide os igennem alverdens fiktive universer. Men de seneste par år har han rejst sig fra sin fløjlstrone for at holde foredrag om alt fra computerspil til tegneserier, og det hele kulminerede på Copenhell i 2018, hvor han og Aarhus Symfoniorkester viste os, at man sagtens kan moshe til temaet Batman-temaet.

Denne bragende succeskoncert har muligvis været det første trin på vejen mod aftenens foredrag om filmmonstre – for der, hvor denne aften skiller sig ud fra forrige Stegelmann-aftener, er, at han bliver akkompagneret af bandet Defecto, som fortolker diverse klassiske monsterfilmstemaer via deres symfoniske metal.

Billetterne blev revet væk, og folk var euforiske, da denne aften blev offentliggjort, men ingen vidste helt, hvad man kunne forvente. Så bevæbnet med en spandfuld af Kierkegaards forventningsglæde bevægede jeg mig imod Bremen Teater.

Lidt over otte trådte Stegelmann så ind på scenen, der var udsmykket som en hyggelig dagligstue (hvis man ser bort fra det store trommesæt) med et stort smil på læberne. Efter en kort intro stod det ellers på videoaften med Onkel Jakob, hvor vi let og elegant gennemgik en perlerække af forskellige scener og trailere fra diverse monsterfilm fra 1931-2018. Stegelmann fortæller os, hvorfor vi elsker monstre: de repræsenterer det uperfekte og de er i virkeligheden en perfekt spejling af vores egne skrøbelige egoer. Efter denne hurtige gennemgang fuldt ud akkompagneret af Stegelmanns egne små og tørre bemærkninger, træder Christian Volfing ind på scenen. Volfing og Stegelmann har podcasten ”Planet X”, hvor de snakker om bl.a. monsterfilm. De tager os straks igennem en herlig Top 6 over de bedste (læs værste) monstre nogensinde. Her har vi alt fra aber med rumhjelme til havkatte-monstre, der ønsker at forurene universet ved hjælp af en blomsterforstøver og softcore porno – og jo, du læste rigtigt!

Efter denne rædderlige, dog vanvittigt morsomme, kavalkade bliver vi sendt på pause, for første akt af showet er slut.

-

Da vi atter bliver budt indenfor, har Defecto indtaget scenen. De sparker for alvor gang i Bremen med titelnummeret fra deres nyeste album, Nemesis, efterfulgt af en fortolkning af temaet fra de klassiske horror-slasher film Halloween. Jeg kunne aldrig drømme om at sætte en finger på drengenes tekniske kunnen, for dygtige – det er de! Men deres eget nummer var en for stor kontrast til resten af showet. Efter hujen og hajen, klapsalver og pift, samt en forklaring på, hvorfor Defecto overhovedet er til stede fra Stegelmanns side af, går drengene straks i gang med deres monster-metal-medley bestående af en række forskellige temaer fra fx Jurassic Park, Jaws, Saw og Nightmare Before Christmas. Hvor ”Nemesis” ikke helt faldt i hak, så må man sige, at deres medley var gennemført genialt – særligt deres fortolkning af temaet fra Saw. Jeg håber inderligt, at dette medley kommer med på deres næste album, for folk fortjener at høre det. Det var virkeligt godt, og folk elskede det!

Vi klapper, de bukker, og vi går videre i showet med en lille ”AMA” omkring Stegelmann, der primært handler om, hvorfor den berømte/berygtede danske monsterfilm ”Reptilicus” ikke blev nævnt.

Efter det musikalske element og spørgerunden vender vi tilbage til det mere klassiske foredragsformat, da tegneren John Kenn Mortensen bliver inviteret indenfor. Vi bliver vist nogle af hans absolut monstrøse tegninger og bliver klogere på ham som person og kunstner. De to snakker frem og tilbage og ender med at få en meget fascinerende snak. En snak som overbeviser en om, at man faktisk gerne vil høre mere til – og fra – John Kenn Mortensen. Alt fra bøvede lindorme til Faust til Cthulhu blev vendt, og vi blev alle meget klogere på esoterisk monsterviden.

Da John forlader scenen blev det tid til aftenens sidste indslag: monsterspil med Mark LeFevre. Den stakkels komiker var blevet hevet ind på et afbud og skulle prøve kræfter med et berygtet og oldnordisk computerspil ved navn ”The Strange Case of Dr. Jekyll”. Det blev hurtigt klart for alle, at der er en grund til, at ingen husker det spil. Det var et hæsligt omgang miskmask, som nok aldrig skulle have været mere end en glemt demo på et nu aflåst kontor. Men netop fordi, at det var så rædsomt, spredte der sig en euforisk stemning på Bremen, da både publikum, LeFevre og Stegelmann skraldgriner over det elendige spil. ”Hop! Duk dig! BOMBE! KAT!” – blev der konstant råbt, hver gang en firkantet modstander dukkede op på skærmen med det formål at myrde den stakkels Dr. Jekyll, der blot prøvede at nyde en gåtur i sit triste 2D-univers. Da LeFevre beviser, at spillet er så tæt på at være umuligt, som noget kan være, så klappede vi, og så var aftenen faktisk slut, eller ikke helt!

For alt imens Stegelmann prøver at sige farvel og på gensyn, vælter Defecto ind og overtager scenen med deres fortolkning af det klassiske Troldspejlet-tema (som godt nok er skrevet til Gremlins, men pyt nu med det!).

Alt-i-alt beviste Stegelmann endnu en gang, at han er en übernørd på den fedest tænkelige måde! Han er stadig en 13-årig fanget i en 61-årig krop. Ingen kan belære og informere som ham, så hvis du har muligheden for at få billet til det næste Stegelmann-foredrag, så køb dog! Køb for helved