Papa Roach by Claus Ljørring
Papa Roach by Claus Ljørring

Papa Roach

Amager Bio, København S

Papa Roach blæste taget af Amager Bio

Sveden dryppede fra et sydende publikum, da søndagens koncert i Amager Bio lakkede mod enden. Det californiske hardrock-band Papa Roach var igen på spil i Danmark, og denne gang var de ikke opvarmning som sidst, hvor de var special guest for Five Finger Death Punch. Denne gang var spillestedet lidt mindre, men til gengæld kunne Amager Bio melde udsolgt.

Papa Roach er næsten altid garant for en energisk og kraftfuld liveoplevelse, og denne aften blev det fremmødte publikum forkælet med deres vel nok bedste koncert på dansk grund nogensinde. Bandet var i Danmark i forbindelse med deres Crooked Teeth Tour, som startede engang tilbage i april, og selvom bandet har været i gang med denne tour i omkring et halvt år, var der ingen træthed at spore denne aften i København.

Papa Roach lagde ud med nummeret ”Crooked Teeth” fra det nye album af samme navn, og det var, som om alt gik op i en højere enhed, for lyden og lyset var ganske enkelt perfekt indstillet. Det er længe siden, jeg har oplevet så perfekt lyd, som der var i Amager Bio denne aften.

Koncerten fortsatte med en kavalkade af velsmurte sange, og især nummeret ”Born For Greatness” skal fremhæves. Jeg synes, det er en lille smule kedeligt på det nye album, men live kommer det til live, og det blev en af aftenens allerbedste numre, hvor alle i salen blev blæst bagover.

Anført af forsanger Jacoby Shaddix, der i den grad var i topform denne aften, blev publikum styret med hård hånd. Der var intet tidspunkt, hvor han slap grebet, og når mosh pitten var ved at dø, blev der kaldt en wall of death til lige at sætte gang i pitten igen. Dette gentog sig tre gange, og der blev vist også kaldt en circle pit under det sidste ekstranummer.

Sætlisten var en god blanding af bandets største hits og lidt sange fra det nye album. Skulle man finde svagheder i denne aftens koncert, må det være, at der måske var lagt et stille nummer for meget ind i midten af sætlisten. Dette var dog ikke noget, der ødelagde helhedsindtrykket, og da bandet havde leveret deres sidste fire ekstranumre, stod man tilbage med en wow-følelse. Når det damper af sved fra pitten, og forsangeren er gennemblødt af sved, har der været tryk på, og det var netop dette indtryk, man gik derfra med. Det var en energibombe, der blev smidt over København denne søndag aften.

Skulle Papa Roach komme til Danmark igen, er jeg med garanti til stede, for dette band bliver bare bedre og bedre med årene, og denne koncert var klart en af årets bedste oplevelser.

Bedste kakerlakshow på dansk jord

Papa Roach by Claus Ljørring