Foto: Julia Nikiforova / JN Lightning
Foto: Julia Nikiforova / JN Lightning · Se flere billeder i galleriet

Livløs

Pumpehuset, København V

Modsætninger mødes, siger man, og det gjorde de i sandhed fredag den 12. november i Pumpehuset. Hvem der har fundet på at koble Livløs og Iotunn sammen som henholdsvis hovednavn og opvarmning, vides ikke, ligesom det store spørgsmål “Hvorfor?” må forblive ubesvaret. Men ofte kan det uforudsigelige være forfriskende og modsætninger sætte hinanden i et nyt lys, og det gjorde sig på sin vis gældende denne aften.

Melodødsdrengene fra Livløs var taget til hovedstaden for at præsentere deres spritnye album And Then There Were None, og med sig havde de altså opkomlingene fra Iotunn, der bragede igennem med debutalbummet Access All Worlds i februar.

Begge benyttede lejligheden til at spille de nye skiver i deres helhed – en øvelse, der i øvrigt gentog sig lørdag aften på Voxhall i Århus.

Iotunn

Iotunn optrådte for første gang med debutalbummet i ryggen ved Copenhagen Metal Fest i september – en optræden, som sendte nærværende anmelder først i den syvende himmel og dernæst i blækhuset for at kvittere med ni ud af ti mulige dødningehoveder.

I Pumpehuset trådte kvintetten lidt tøvende frem i rampelyset foran et ikke just overtændt publikum, der dog heldigvis, som koncerten skred frem, lod sig suge ind i Iotunns helt særlige og svært melodiske mix af prog, power, doom og death metal.

Her er ganske enkelt tale om fem på hvert deres felt afsindigt dygtige musikere. Fra Bjørn Wind Andersens dundrende stortromme og knivskarpe præcision i smuk symbiose med Eskil Rasks mindst lige så tunge og præcise femstrengede bas over brødrene Jesper og Jens Nicolai Gräs’ fremragende guitarspil – både sammen og hver for sig – og så til færøske Jón Aldará som kutteklædt og tavs frontfigur med en vokal, der både kan flænse og fortrylle, og hvis lige jeg ikke mindes at have hørt i kongeriget.

Beslutningen om at spille Access All Worlds fra ende til anden kunne sådan set være udtryk for såvel dovenskab som vovemod. Personligt havde jeg set frem til at opleve liveudgaven af hvert eneste af de numre, der tilsammen udgør dette lille mesterværk af et debutalbum. Dette vel vidende, at de overraskelsesmomenter, der også kendetegner en god koncert, ikke ville være til stede.

Men, bevares, når man kun har ét egentligt album på samvittigheden, er det også lidt svært at trække kaniner op af hatten. Iotunn klarede sig nu også fint uden, og da “The Tower of Cosmic Nihility” bragede ud over Pumpehuset, var det et klimaks, der holdt sig kørende over i den herlige “The Weaver System” med dens fantastiske dobbelte guitarsolo. Hele herligheden blev fuldendt med det knap 14 minutter lange monumentale afslutningsnummer “Safe Across the Endless Night”, og bedst som man ikke troede, det kunne blive større og bedre, blev der således lagt endnu et lag på denne storslåede oplevelse, som i høj grad var båret af et eminent debutalbum.

Og det er uvægerligt musikken, som er kernen her. Sceneshow er ikke noget, Iotunn gør det i. Måske skyldes det usikkerhed, måske et bevidst valg om at lade musikken tale for sig selv, men det ville nu være rart at se bandet komme mere ud over scenekanten og vise hele salen den spilleglæde, som nok kun de, der stod tættest på scenen, kunne se. Men igen gør det ikke så meget, når man er så pokkers velspillende som i tilfældet Iotunn.

Det her band er simpelthen så dygtigt og musikken så unik, at jeg igen kommer til at lade anmelderparaderne falde for bare konstatere: Hold nu op, hvor er I bare sk***hamrende gode!

SETLIST
Voyage of the Garganey I
Access All Worlds
Laihem's Golden Pits
Waves Below
The Tower of Cosmic Nihility
The Weaver System
Safe Across the Endless Night

9/10

Livløs

Som den diametrale modsætning til Iotunns indadvendte professionalisme formelig sprang Livløs ud af mørket med et brag og nummeret “Drenched In Turmoil” fra det nye album. Og så var der dæleme dødsmetal til folket! Her fik vi et band, der kom helt ud til scenekanten – som i HELT ud til scenekanten – hvorfra man blandt andet kunne konstatere, at guitarist Kenneth Breinbjerg kort forinden havde vasket hår og det tilmed i en ganske velduftende shampoo!

Koncerten i Pumpehuset var en af bandets største til dato, og hvis vejen frem er brolagt med intensitet og nerve og i øvrigt kan holde til konstant topfart, ja, så kan det meget vel gå hen og blive større endnu for Århus-drengene.

Denne aften indtog de i al fald scenen, som om det skulle blive deres sidste koncert på denne jord. Der blev spillet, så blodet på det nærmeste sprøjtede fra fingrene, og der blev brølet og skreget, så testosteronet lagde sig om en tyk dyne over salen. Det tempo holdt bandet på imponerende vis hele vejen igennem det halvanden time lange sæt – de må have sovet godt den nat!

Hvor Iotunn spillede sit aktuelle (og hidtil eneste) album fra ende til anden, fulgte Livløs en mere liberal formel, byttede rundt på numrene og krydrede med godbidder fra debutalbummet Into Beyond. Slet ikke dumt og en fin måde at bryde forudsigeligheden på for de hardcorefans, der var myldret frem efter opvarmningen. Der blev moshet og crowdsurfet og i den grad hygget, alt imens bandet drønede derudaf med 200 kilometer i timen.

Min anmelderkollega smed i forbindelse med udgivelsen for en lille måned siden både otte ud af ti dødningehoveder og et læs rosende ord efter Livløs og And Then There Were None, der blev betegnet som ”potent og guitardreven dødsmetal, der rammer dig i ansigtet”.

Dette levede bandet i høj grad op til i deres første optræden med det nye materiale. Musikalsk har Livløs med Niklas Lykke som forsanger fundet sit eget udtryk, og hvert eneste af de fem bandmedlemmer leverer varen 100 pct. live.

En sammenligning med de noget større konkurrenter og kolleger fra Baest skal således absolut ikke tages ilde op, men den ligger lige for, al den stund Baests Simon Olsen indtil 2018 jo også stod i front for Livløs. Og selv om Niklas Lykke er her og der og alle vegne, og der absolut intet er at udsætte på hans vokal, så når han som frontmand bare ikke Simon Olsen, og det er i virkeligheden nok et kors, som Niklas Lykke og Livløs må bære et stykke tid endnu.

Når det er sagt, er Livløs deres egne, og heldigvis for det! Koncerten i Pumpehuset var mere end godkendt og en rigtigt fin reklame for And Then There Were None, som udkom i oktober.

SETLIST
Intro: Kistefjael
Drenched In Turmoil
The Sleepless
And Then There Were None
Rot & Ruin
Mortal Severance 
Serpentine Supremacy
Before the Flood
Gallows
Blood & Despair
The Path
Pallbearer
Into Beyond
The Purest Black
Sheets 
Seize the Night 

8/10