Copenhell 2024 - Eivør

Refshaleøen, København K

-

Et utraditionelt valg til Copenhell

Eivør er et af de mange utraditionelle valg på dette års Copenhell-plakat. Hendes musik ligger i et bredt spænd fra jazz over folk til rock, hvor hun bearbejder emner som kærlighed, tab og naturen på både færøsk, engelsk og dansk. Det er et spændende valg at tilføje sådan en kunstner, men det var endnu mere spændende at se, hvordan Eivør ville fylde scenen ud, og hvor mange metalsultne publikummer der ville dukke op.

Sebastian Dammark

Et umådelig fint afbræk på en hård festival

Eivør kom stille på scenen og så en smule overrasket ud over at se udover menneskehavet foran Gehenna – den eneste rigtige scene til sådan en optræden, i øvrigt. Det vidunderlige nummer ”Gullspunnin” lagde stilen fra starten med et helt fint og nærmest spinkelt udtryk, indtil Eivør selv hev en guitar frem og fik mere tyngde frem i musikken. Allerede på det efterfølgende nummer ”Trøllabundin” fandt hun sin shamantromme frem, og det var en både stærk og udtryksfuld oplevelse for alle blandt publikum. Hendes vokal var som et ekstra instrument på scenen, og den vekslede ubesværet fra alfefin til stærk troldkvinde, hvor selv en tydelig vejrtrækning blev en del af musikkens opbygning. Det var lige før, det mindede mig om Heilung, selvom musikken ellers ikke er gjort op af samme elementer. Men stemning? Vi blev fuldstændigt … nåh ja, tryllebundne.

Sættet bestod af såvel færøske som engelske tekster, og selvom jeg ikke forstår et pløk færøsk, så forstår jeg nu Eivørsk. Den bløde, men stærke musik og hendes stærke vokal gav en fantastisk stemningsfuld oplevelse, og aldrig har jeg set en koncert på Copenhell, hvor folk både var så stille og så meget med bandet på scenen. Publikum gav langt hen ad vejen plads til at stå og tage hele oplevelsen ind uden at være bange for at få smidt en fadøl efter sig eller blive afbrudt af for meget snakkeri. Der var lige et par tumper i starten, der stod og råbte, men de blev hurtigt bedt om at gå et andet sted hen. For ingen skulle forstyrre oplevelsen. Tak for det.

Sebastian Dammark

Jeg frygtede lidt på forhånd, at det ville blive lidt ”tamt” efter et par dage med mere larmende genrer, men det gav faktisk en ganske fin mulighed for lige at komme ned i tempo og lade sig fortrylle af den troldkvinde, som Eivør tydeligvis var. Det var også ganske tydeligt en stor oplevelse for hende at opleve såvel crowdsurfere som djævlehorn – og hun fortalte da også flere gange, hvor glad hun var for, at vi var mødt så mange frem.

Copenhell and Eivør sitting in a tree

Eivør var måske nok et utraditionelt valg til Copenhell. Det var både publikum, flere af vores anmeldere og endda Eivør selv enige om. Det holdt hende dog heldigvis ikke tilbage fra at give os en oplevelse, der vil blive husket af dem, der så koncerten. Det var tydeligt, at de mange fremmødte var klar til en anden Copenhell-oplevelse. Og den fik de med tryllebindende Eivør i strålende solskin imellem Gehennas mange træer.

Sebastian Dammark