MØL

CMF 2021 - MØL

Amager Bio, København S

CMF 2021 - MØL

Den tvivlsomme/store ære

Æren, nogen ville kalde den tvivlsom, for at lukke og slukke for 2021-udgaven af Copenhagen Metal Fest tilfaldt de Aarhusianske post-blackgazere fra MØL. Tvivlsom, fordi det som det 24. band på en todages festival kan være en stor udfordring at stille op foran et forståeligt udmattet publikum. Men arrangørerne har tydeligvis troet på, at netop MØL, med deres på en gang smukke og voldsomme udgave af moderne metal, ville kunne løse denne opgave.

En magtdemonstration

Og lad mig da bare slå fast med det samme, at det på næsten arrogant vis lykkedes for gruppen, der i starten af i år kom i stald hos det tyske kæmpelabel Nuclear Blast. Fra det øjeblik MØL slog tonerne an til ”Jord”, titelnummeret fra det nu tre år gamle debutalbum var vi vidne til endnu en magtdemonstration . Det kan godt være, at CMF-publikummet er en blandet skare med forskellige præferencer, men alle måtte vi overgive os til den skønne og eksplosive musik, der som altid blev fremført til noget nær perfektion. Der var heller ikke andre muligheder end at strække våben for en af scenens allerbedste frontmænd, Kim Song Sternkopf. Den mands gennemslagskraft er imponerende, og han var her, der og allevegne. Som hver gang jeg har oplevet MØL live, inkluderede det både crowd surfing og tur med mikrofonstativet ned til publikum foran scenen.

Kim Song og co. har et nyt album på vej, Diorama, og fra det fik vi de to fremragende singler ”Serf” og ”Photophobic”, men også ”Vestige”, der med et yderst fængende omkvæd og knejsende guitarlinjer snildt kunne være næste single. Det er i øvrigt tydeligt, at MØL har mere melodiske ambitioner på det kommende album, men i en koncertsammenhæng gled de nye sange ubesværet ind i sætlisten, der naturligvis var domineret af numre fra Jord. Med ”Bruma” sluttede gruppen koncerten af med et brag, og hele salen gyngede med.

Vi kan ikke få nok

Da gruppen gik af scenen, fortsatte festen såmænd med Depeche Modes 80-techno-hit ”Just Can’t Get Enough” for ligesom at understrege, at MØL ikke giver en skid for regler og genrebegrænsninger (hvis der er brug for yderligere bevis for den påstand, så tjek deres nyeste officielle pressefoto). Uanset hvad man måtte mene om det, så fik Copenhagen Metal Fest en suveræn afslutning fra et band på toppen. Det bliver varmere, det er en brændende kærlighed, og jeg kan bare ikke få nok …

Sætliste:

Jord
Serf