Yak - Iron Flavoured Candies

Iron Flavoured Candies

Genrer:Prog rock, Rock
Spilletid:40:55

Dette fem mand store, italienske band har eksisteret siden 1997. Det er ikke et band jeg har hørt om før og en tur gennem Googles maskineri afslører, at der ikke er mange hits på denne søgning. Bandet spiller en form for nu-metal, men med flere afstikkere i andre genrer. Albummet skydes igang med den lettere brutale "When you’ll realize that the sun will rise up being a black hole." Derefter køres der I den samme rille, med masser af hiphop-lignende tendenser. Forsangeren veksler mellem at "spytte" ordene ud, rappe og hardcore-stilens growl. De fem herrer tæller en forsanger, en bassist, en trommeslager, en guitarist og en keyboardspiller, der også varetager div. mix og samples. Der veksles udemærket mellem den hårde bund og de legende synths og samples. Men jeg mangler lidt mere guitar, der til tider er helt væk i lydbilledet. Et lydbillede der er meget domineret af bassen. Hvilket er lidt synd. For guitaristen spiller nogle solide og tunge riffs, der blot er mixet for langt væk. Måske en guitarist mere kunne bidrage til en hårdere bund?

Den smule variation der er i pladen ligger i, at der lånes fra bla. metalcore-genren i "My God" og "Squalo". Men også den meget NIN-inspirerede "Death! I'm on your side". Der musikalsk er et landskab, primært af samples og synths, men med nogle stemningsunderbyggende spoken word.

Har man en nu-metaller gemt i sig og et hjerte for hip-hop og elektro-samples, vil jeg klart anbefale denne plade.

Der gives 5 hoveder for denne skive. Denne "middel" karakter gives mest pga. den kedelige produktion, men også fordi det ikke er en plade der vil revolutionere metal-verdenen. De er skam opfindsomme i Yak, men det er ikke noget man ikke har hørt før og bedre andre steder. Jeg vil spå at pladen hurtigt ryger ind i samlingen og er glemt, efter et par gennemlytninger.