While She Sleeps - You Are We

You Are We

Genre:Metalcore

Lige som man troede, metalcore ikke havde mere at byde på

Ak og ve

Åh, kære metalcore. Hvad skal vi dog stille op med dig? Du skyder op alle vegne, men bringer sjældent noget nyt på banen. Der er gået inflation i den bløde core, og hvad, der engang var grimt og grumt, er blevet pænt og poppet. Du er gået denne vej med store navne som Bring Me The Horizon og The Word Alive, men nu vil det vise sig, om While She Sleeps har valgt at følge trop. De britiske søvngængere er nemlig klar med deres tredje fuldlængde, You Are We.

Hunden bider

Forventningerne forud for gennemlytningen af denne plade var ganske høje; While She Sleeps har altid haft en interessant tilgang til genren og – generelt – forstået at balancere det bløde og det hårde. Frontmand Lawrence Taylor er trofast leverandør af stærk vokal med både kant og potens, og hans instrumentale kompagnoner spytter lækre stykker ud på stribe. De ikke svigte denne gang.

Med krydsede fingre trykkede jeg ængsteligt play, og titel-tracket ”You Are We” bragede af sted for fuld smæk. Et kraftfuldt brøl fra Taylor indleder nummeret, og så er der ellers dømt aggressivt, men fængende, metalcore. Det er sgu i orden, gutter! Herpå følger det ene fede nummer efter det andet, og energiniveauet er konstant i top. Hvor er det dog forfriskende at høre, der stadig er bid i disse drenge – især når så mange andre lader sig kastrere…

Traditionen tro er de ørehængende melodier fundamentet for samtlige numre, men der er bestemt også plads til leg. Vi får ikke serveret den sædvanlige omgang forudsigelige breakdowns, men derimod fede riffs, små interessante mellemspil og atmosfæriske passager. Det er dét, der gør, at You Are We skiller sig ud fra den efterhånden enorme mængde af metalcore-skiver. Herudover leverer briterne særdeles stærke sangtekster, der strækker sig over alt fra politiske budskaber til sjov og ballade.

Særligt vellydende er førnævnte åbner ”You Are We”, efterfølgeren ”Steal The Sun”, og ”Hurricane”. De overgås dog alle sammen af ”Silence Speaks”, hvor vennerne har fået fint besøg af landsmanden Oli Sykes (Bring Me The Horizon). Her er måske nok skruet en anelse ned for vreden, men ikke desto mindre er nummeret fandens fængende, og Sykes’ lille cameo til sidst er bare prikken over i’et.

Nerve og nærvær

You Are We er én lang hyldest til bandets trofaste fans, og det er vel også på sin plads. Det er nemlig dem, der via crowdfunding har klaret de økonomiske strabadser. Når man vælger at finansiere sin musik på denne måde, skal der dæleme resultater på bordet – og det kommer der! D’herrer har kreeret et helstøbt og virkeligt varieret album; de tager det sure med det søde og det hårde med det bløde.

1. You Are We
  2. Steal The Sun
  3. Feel