The Void - Visions Of The Truth

Visions Of The Truth

Genre:Melodisk Death Metal
Spilletid:52:08

Er man fan af Moonspell, Tiamat og Paradise Lost, kan man så småt godt begynde at spidse øre, for italienske The Void lægger sig lige i slipstrømmen af førnævnte bands, dog uden at nå helt samme højder som forbillederne.

The Void spiller en mørk atmosfærisk form for metal, der både byder på langsomme episke passager samt hurtige og brutale dele. Der er således tale om en forholdsvis ambitiøs udgivelse, der indeholder mange forskellige facetter og nuancer. For at den slags skal lykkes fuldt ud, er der dog som bekendt mange ting der skal gå op i en højere enhed og det gør de desværre ikke helt på ’Vision of the Truth’. Kompositionerne fremstår helstøbte og stærke og man kan tydeligt mærke hvordan bandet arbejder med at få patos ind i sangene, men andre faktorer går desværre ind og ødelægger billedet en smule. Først og fremmest lader produktionen sig noget tilbage at ønske. For ofte går musikken hen og bliver et stort brusende opkog, hvor det kan være svært skelne det eneste instrument fra det andet, hvilket er synd når nu sangene virker så velskrevne. Derudover magter Diego Fogliacco ikke helt at levere både hvisken, klassisk sang og growle-brøl og dermed indfri musikkens mange nuancer på vokal-fronten. Dertil skal desuden lægges, at hans engelsk hverken grammatisk eller udtale-mæssigt er helt i top og man ender med at sidde og blive lidt irriteret over at høre på ham.

Der er dog så meget godt i denne udgivelse; afvekslende guitarlyde, symfoniske keyboard flader og mægtige metal riffs, at den bør vinde gehør bland fans af den mørke atmosfæriske metal. Vi kan så håbe, at bandet finder en bedre producer og at Diego Fogliacco nøjes med at holde sig til guitaren på den næste plade og viger pladsen bag mikrofonen til en bedre sanger, der kan løfte kompositionerne det sidste stykke.