Thy Listless Heart - Pilgrims on the Path of no Return

Pilgrims on the Path of no Return

· Udkom

Type:Album
Genre:Doom metal
Antal numre:7

Officiel vurdering: 6/10

Brugervurdering: 1/10 baseret på 1 stemme.

Spillemandens sørgmodige solo-doom-projekt

Simon Bibby, som også er kendt fra thrashmetal-bandet Seventh Angel og bandet My Silent Wake, har sat soloalbummet Pilgrims on the Path of No Return i verden. Kendt er måske en overdrivelse, da det nok er et meget begrænset antal, som kender til hans tidligere færden. Det er nye græsgange for ham at bevæge sig ind i doom-verden. På trods af dette har han sat sig for at skabe et album, som er fyldt med langsomme melodier, sørgmodighed og længsel. Dermed er dette hans første udgivelse under kunstnernavnet,Thy Listless Heart, og naturligvis var vi nødt til at tage et kig på, hvad dette soloprojekt kan.
 

Storladen sløv sindstilstand

Doom er en genre, som godt kan spænde bredt. Derfor var det med oprigtig nysgerrighed, at albummet blev sat på, da der ingen forventninger var til britens første soloalbum. Det kan høres lige med det samme, at denne plade er voldsomt inspireret af My Dying Bride og ikke er i stil med for eksempel Konvent. Langt henad vejen føles dette som et møde mellem My Dying Brides doom-sange og Winterfylleths folkesange.

Selvom dette er Bibbys første soloprojekt, så er albummet overraskende flot produceret og mixet. En vovet påstand er, at det hele måske bliver en tand for poleret. Når det er store følelser som længsel og sørgmodighed, som man gerne vil sælge til lytteren, så er der også nødt til at være noget råhed og vildskab. Dette er absolut ikke noget, pladen besidder. Der er slet ingen tvivl om, at Bibbys vision har været at skabe et storladent album. På singlen ”The Precipice” kommer meget af denne storladne doom til udtryk. Langsomme og tunge guitartoner, som vi netop kender fra for eksempel Hamferð. Derudover er der et kvindekor, klaver og endda nogle dybe growls. Sidstnævnte bringes op, da det er en af de få gange, hvor vi faktisk hører growls liggende højest i mixet. Vokalarbejdet er generelt meget grandios skønsang, hvor jeg virkelig bliver mindet om 80’er pop-vokaler. Dette er en lidt mærkelig cocktail, når musikken skal være ”trist”.

Der, hvor Pilgrims on the Path of No Return utvivlsomt står stærkest, er i de sange, der er mest folkeagtige, hvilket er ”When the Spirit Departs the Body” og ”Aefnian”. Her føles Bibbys store, følelsesladede vokal meget mere passende, og her bliver man lidt opslugt af den smukke atmosfære, som faktisk matcher vokalen på disse numre. Problemet er bare, at meget af pladen flyder lidt sammen på grund af det mismatch, der er mellem musikken og vokalen. Det er nemt at høre, det er flot og storladent, men varen sælges bare ikke helt.

Sælg os storheden!

Af et debut-soloalbum, så består Thy Listless Hearts udspil absolut prøven, men der er virkelig plads til forbedring. Doom kan sagtens være storladent, langsomt og ufatteligt smukt. Det er bands som Hamferð et fremragende bevis på. Desværre halter Pilgrims on the Path of No Return lidt, da der i den grad mangler råstyrke og vildskab. Det er alt for tæmmet, alt for rent. Bibby er 100 % en dygtig musiker, men han mangler netop vildskaben til at sælge de gigantiske, triste følelser som trængsel og sørgmodighed. Der skal skriges, der skal growles. Væk fra 80’er-vokalen, og giv os noget vildskab, noget der gør ondt, så ordenes ægthed og oprigtighed kan mærkes. Der mangler noget, der kan ryste os, fremfor dysse os tilbage til hverdagens monotoni.

Tracklist

  1. As the Light Fades
  2. The Precipice
  3. Yearning
  4. When the Spirit Departs the Body
  5. Confessions
  6. Aefnian
  7. The Search for Meaning