Theory - Obsidian Haze

Obsidian Haze

Genrer:Prog metal, Prog/Power Metal
Antal numre:7

Brugervurdering: 8,7/10 baseret på 3 stemmer.

Frem i lyset

Den danske prog-/powerkvintet Theory har trods adskillige år på bagen fristet en noget anonym tilværelse, og det er sågar lykkedes bandet at udgive sit andet studiealbum uden de store armbevægelser. Faktisk udkom Obsidian Haze tilbage i november 2022, men det var der vist ikke mange, som opdagede. Såvel album som band fortjener dog at blive trukket frem i lyset – så det gør vi nu.

Theory klæder Sonne og omvendt

Theory blev dannet i 2011 af leadguitarist Odin Laugesen Madsen og trommeslager Martin Kilic, men det er sandsynligvis navnlig bandets forsanger, der vil skærpe interessen ude i stuerne. I 2016 indlemmede man nemlig navnkundige Nicklas Sonne, der ud over en folkelig flirt med Dansk Melodi Grand Prix primært er kendt for sit virke i Defecto.

Selv samme Sonne er et stærkt kort at have på hånden for Theory, hvor han nu på bandets andet album, ganske som på debuten fra 2017, The Art of Evil, gør en umanerligt god figur bag mikrofonen. Konstellationen med de fire århusianske Theory-gutter lader dog også til at bekomme københavnske Sonne vel – i hvert fald ligger Theorys sangskrivning og produktion bemærkelsesværdigt godt til ham og hans vokal.

Hvor Nicklas Sonne må siges at være bandets mest kendte aktiv, er han dog langt fra det eneste: Her er lækker guitar og solid rytme for alle pengene, og det er tydeligt, at alle kan deres instrumentale kram. Hertil kommer en åbenlys evne til at dreje et godt metalnummer. Det hele virker gennemtænkt og veludført og medvirker til et album, man selv som lytter i periferien af genren godt kan tåle at høre flere gange.

Med inspirationskilder som Symphony X, Nevermore og Dream Theater beskriver Theory selv sin stil som progressiv powermetal, og det er også cirka sådan, bandet åbner Obsidian Haze med titelnummeret.

Flere af de efterfølgende og i øvrigt fortrinlige numre som ”The Throne”, ”The Beast” og albumlukkeren, ”Terms of Endearment”, kunne såmænd være lavet af Avenged Sevenfold på en god dag, ovenikøbet med det notabene, at Sonne synger væsentligt bedre end Shadows.

I numre som ”Shadowland” og førnævnte ”Terms of Endearment” får vi growlende lækkerbiskner, der på fineste vis komplementerer Sonnes cleans og understreger hans vokale spændvidde. I hvert fald jeg kunne godt ønske mig meget mere af den slags fra både hans og Theorys hånd.

Go promo!

Som det forhåbentlig tydeligt fremgår af ovenstående, er manglende kvalitet langt fra årsagen til, at Theory til dels er gået under radaren, blandt andet her i vore egne spalter.

Hvad skyldes det så? Tjoh, ud over noget med udbud og efterspørgsel og måske bare tidens tand kan jeg ikke lade være med at løfte en pegefinger og mumle lidt om noget så gammeldags som markedsføring. Foruden bandets Facebookside kaster en research på Theory virkelig ikke meget af sig: Hjemmesiden synes at være under konstant vedligeholdelse uden øjensynligt at komme meget nærmere et resultat, og jeg måtte have fat i Nicklas Sonne selv for at få styr på hans tilknytning til Theory. Det er en skam, for dygtige musikere fortjener et publikum og vice versa. Den slags sker bare sjældent af sig selv.

Sååå … kom ud af busken, gutter, vi vil vældigt gerne lære jer bedre at kende!

1. Obsidian Haze
  2. Parallel reality