Sun Dog - L2 Live Session

L2 Live Session

Type:EP
Genre:Doom metal
Antal numre:4

Det buldrer og brager i Odense

Kan du lide din doom metal støvet, ulden og tung – helt som du allerede kender den – er der godt nyt. Odenseanske Sun Dog er nemlig klar med den liveindspillede ep L2 Live Session, hvor alle de gamle doomdyder holdes i hævd: Der er masser af hammondorgel, masser af fuzz og en stemning, der emmer af de lune, brune 70’ere. Det lyder jo alt sammen meget godt … men rykker det noget?

Mr. Hammond er i huset

Det korte svar er nej, det gør det ikke. Det lidt mere komplekse svar er både-og. For mens lyden på denne ep er ganske konform, forudsigelig og meget tæt på stort set alle andre traditionelle doombands derude, løftes den en smule op af gedigent håndværk; de fire herrer i Sun Dog spiller nemlig glimrende, og det er langt henad vejen en fin oplevelse at lytte til L2 Live Session. Niveauet løfter sig bare aldrig rigtig over det middelmådige, det bliver aldrig virkelig spændende – og det er ærlig talt svært at finde en grund til, at man skulle lytte til lige netop Sun Dog fremfor et af de efterhånden utallige andre doombands derude.

Nuvel. ”The Idle Hands of Mundus” lægger for med en dejlig tyk bas, fuzzet guitar og orglet, der sætter den rette stemning. Det er en lang sag på knap 11 minutter, men det gør egentlig ikke noget: Guitaren svinger godt og repetitivt, hammondorglet får lov at space lidt ud flere steder, og kompositionen varierer fint i tempo. Alt i alt et helt i orden nummer, der gør, hvad det skal – hverken mere eller mindre.

Lidt mere i tomgang går det på ”The Gathering” og ”Into the Valley”, mens sidste nummer, ”Jorden under dine fødder”, endelig forsøger noget lidt anderledes. Her er tempoet langsommere, vokalen mere insisterende – og så synges der på dansk. Det er meget charmerende, at bandet kaster sig ud i det danske, og selvom vokalen er lige til den rå og upolerede side – det gælder i øvrigt også resten af ep’en – svinger dette nummer ret fint. Det danske er helt sikkert noget, som bandet kan eksperimentere mere med i fremtiden. Og måske også noget, der vil kunne give dem lidt tiltrængt særkende.

Hverken fra eller til

Sun Dog vender med andre ord ikke op og ned på doomgenren, og L2 Live Session er ikke en plade, vi kommer til at tale om om fem år. Eller om fem uger. Og det er måske også fint nok. Trænger du til et skud traditionel, oldschool doom med masser af knitrende fuzz og lystigt orgel, er L2 Live Session et udmærket bud, og ellers er det bare videre i teksten. Denne udgivelse gør hverken fra eller til i det store billede.

1. The Idle Hands of Mundus
  2. The Gathering
  3. Into the Valley