SLET DET - Krop & Sind

Krop & Sind

Genrer:Thrash metal, Sludge metal

Brugervurdering: 6,7/10 baseret på 3 stemmer.

Har man først fundet guld, skal man blive ved med at lede

For godt halvandet år siden blev den danske metalscene beriget med endnu et nyt navn i form af århusianske Slet Det. Med det ganske solide debutalbum Start Forfra var der, som bandet selv formulerede det, tale om velkendte musikalske elementer, nye strømninger og lyrik på dansk, der kom til udtryk gennem melodiøs og rifftung crossover-thrash med bunker af groove og dynamik. Absolut ikke nogen dum musikalsk åre, kvartetten havde fremmanet, og det var det tematiske bestemt heller ikke. Spændende og dyb lyrik om svigt og afmagt, men ligeledes håb og optimisme vidnede om et band med noget på hjerte og gjorde, at Start Forfra var en plade, man ikke glemte lige med det samme. Og undertegnede har været mere end almindelig spændt på, hvornår Slet Det ville udgive mere musik, og ikke mindst hvilken retning de ville udvikle sig i. Nu, kun halvandet år efter debuten, er bandet klar med en opfølger. De fire herrer i Slet Det besluttede at udnytte det gode flow, og det nye album, der har fået titlen Krop & Sind, er på mange måder en fortsættelse af debuten, men sandelig også en plade, der vidner om et yderst spændende band, der befinder sig i en rivende interessant udvikling.

Når hjerte og smerte rimer på den helt rigtige måde

Da vi i efteråret interviewede frontmand Mikael Juul Larsen, fortalte han, at den nye plade helt sikkert ville bestå af kompromisløs, energifyldt musik med masser af melodi, fart, aggression og groove, men at de samtidig er gået lidt andre veje og har lukket mere melodi og dynamik ind i det musikalske univers. Og man skal da heller ikke mange numre ind i Krop & Sind, før man tydeligt kan høre, hvad manden snakker om. Albumåbneren “Angst” er et forrygende thrashet nummer med et riff, der øjeblikkeligt kalder på headbang og højere volumen, og efterfølgende sørger den tonstunge førstesingle “Forfald” for sludget søle og graverende grooves i Down-klassen. Så er vi fandme i gang! Og den forrygende energi samt de dynamiske melodiøse kompositioner holder niveauet pladen ud. “Sjælden”, “Menneske” og ikke mindst “Kunstigt åndedræt” er forrygende eksempler herpå, og man kan roligt konstatere, at dem, der måtte have ønsket et mere thrashet og tempofyldt album, har fået deres drømme opfyldt. Den slags riffs, der præger størstedelen af Krop & Sind, er af en kaliber, man husker meget længe. Lidt som det var tilfældet med forrige album, men langt mere dynamisk, hvilket klæder bandet umådeligt godt. Og så er der lyrikken. Når man lytter til Slet Det, kan det ikke undgås, at man falder over Mikael Juul Larsens fabelagtige tekster. Niveauet af alvor er abnormt højt, og det er store temaer, der tages op. Som pladens cover også afslører med hænder, der griber om hjerne og hjerte, mens et klart snit henover håndleddene skaber stof til eftertanke, er det igen alle aspekter af mennesket, der behandles. Fødsel, død og alt derimellem er ikke uproblematisk, og har man lidt af depression, angst eller på anden måde haft et udfordret mentalt helbred, kan det ikke undgås, at pladens tekstunivers rammer et sted, hvor det gør rigtig ondt. For mit eget vedkommende ramte “Kunstigt åndedræt” og den forrygende afslutter “Et hjerte” hovedet på sømmet, og jeg har, ærligt talt, sjældent oplevet musik og tekst gå op i så høj en enhed, som det er tilfældet her. Og så endda fra en dansksproget plade. At have et så begavet band inden for landets grænser skal vi altså være stolte af her i Dannevang.

Bravo!

Når Slet Det skal skrive og optage nyt materiale, er det Mikael Juul Larsen og guitarist Henrik Juul Nørhave, der burer sig inde i en lukket boble, hvor de kan arbejde intenst med musik og tekster. Selvom der siden Start Forfra har været udefrakommende producere klar i kulissen med diverse tilbud, har de to herrer meget bevidst fravalgt at lukke andre ind i musikkens tilblivelsesproces. Og lad det endelig blive ved med at være sådan. Med Krop & Sind har Slet Det nemlig ikke bare manifesteret sig som et hårdtslående og forrygende fedt nyt band på den store scene – de har også skabt et album, der består af meget mere end blot beelzebub, bajere og battlevest. Krop & Sind stiller store, dybe og alarmerende nødvendige spørgsmål til og om mennesket, som alle og enhver bør tage alvorligt. For hver gennemlytning bliver pladen bedre og bedre, og budskabet synker ligeledes dybere og dybere ind, og der skal lyde en kæmpe anbefaling af albummet herfra. Tak for tonerne og tankerne.

1. Angst
  2. Forfald
  3. En følelse